5 May 2014

Hormati Kebelbagaian: Tawfiq

Keunikan negara ini adalah disebabkan oleh berbagai etnik dan agama yang mendiaminya. Asas kepada pembentukan negara adalah berasaskan kepelbagaian itu.

Sejak merdeka, kerharmonian antara kaum dan agama menyebabkan negara ini membangun mengikut acuan yang betul.

Dalam peringkat pemerintahan, kerajaan diterajui oleh berbagai gabungan parti yang mewakili etnik masing-masing; baik di peringkat kebangsaan mahupun di peringkat negeri.

Warna warni kebelbagaian, menghormati perbezaan merupakan "beauty" kepada kemajmukan dan kerukunan bernegara dan bernegeri.

Sejak akhir-akhir ini, memang terdapat usaha untuk menrenggangkan hubungan antara kaum yang menjadi pilar kepada keamanan negara, dengan membangkitkan isu-isu agama dan kesukuan. Usaha ini, kalau tidak dibendung, ianya boleh menghancurkan negara.

Tawfik yang juga Menteri Kebudayaan dan Sukan Sabah berucap demikian ketika merasmikan Mesyuarat Tahunan Persatuan Dayak dan Iban Tawau pada Ahad. Teks ucapan beliau disampaikan oleh Ketua Setiausaha politik kepada Ketua Menteri merangkap Naib Ketua Bahagian Umno Tawau Tuan Haji Nizam DSP Abu Bakar Titingan.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels