9 September 2014

PRU 14: Cabaran Utama Sabah Adalah Soal Agama Dan Sukuan

PARTI PEMBANGKANG terutama PKR dan DAP tahu benar bagaimana mengalahkan parti-parti kerajaan di Sabah.

Parti-parti itu melihat kejatuhan parti-parti yang memerintah Sabah sejak merdeka. Kejatuhan kerajaan USNO, BERJAYA dan PBS semuanya berkisar atas agama dan sukuan.

Usaha Pakatan Rakyat merampas kerajaan Malaysia hanya tersandung kerana sokongan rakyat Sabah dan Sarawak terhadap parti Barisan Nasional. Pada PRU-12 dan 13, sokongan Sabah dan Sarawak tetap padu kepada BN, atas sebab itu parti yang memerintah sejak merdeka masih lagi membentuk kerajaan.

Pakatan Rakyat melihat, jika tidak mendapat kerusi parlimen sekurang-kurangnya separuh daripada 57 yang tersedia bagi Sabah dan Sarawak, maka impian mereka menduduki Putrajaya hanya tinggal angan-angan.

Untuk mencapai matalamat itu, parti-parti pembangkang memainkan isu agama, sukuan untuk membangkitkan kebencian terhadap parti-parti kerajaan; kerana melalui cara itu sahaja, rakyat ke dua negeri itu akan merasa emosi. 

Pihak pembangkang apakah secara langsung atau tidak atau menggunakan proxi membuat kenyataan-kenyataan yang memperbesar-besarkan soal-soal agama, kesukuan, mempersoalkan istilah kemerdekaan, mempersoalkan angka kemerdekaan, malah mendakwa bahawa harta Sabah dan Sarawak dibolot oleh pihak Malaya apakah melalui Petronas mahupun ladang-ladang besar pertanian yang diluasai oleh syarikat-syarikat Semenanjung.

Tindakan Lim Kit Siang melawat Batu Sumpah di Keningau pada 31 Ogos, merupakan satu tindakan provokasi kepada rakyat Sabah, melalui lawatan itu, seolah-olah kerajaan Persekutuan melanggar sumpah itu, selain dikaitkan dengan 20 perkara yang sering dikumandangkan oleh puak-puak ini.

Lim Kit Siang tahu, bahawa hanya melalui perpecahan kerharmonian antara kaum sahaja yang di Sabah dan Sarawak yang membolehkan parti itu mendapat undi; hanya melalui emosi sahaja rakyat akan terpengaruh.

Contoh mudah yang dilakukan Lim Kit Siang adalah menghasut tidak lebih 400 penduduk Tambutoun di Kota Belud, sehingga kira-kira 100 ribu penduduk menderita kerana kegagalan pembinaan empangan Tambutuon; di mana empangan itu diperlukan sebagai sumber air bersih, sawah dan tenaga litrik. Malangnya, di Pulau Pinang pembinaan empangan yang jauh lebih besar daripada empangan Tambutuon tidakpun dibantah malah menjadi keutamaan kerajaan Pulau Pinang yang diperintah anak Kit Siang, Lim Guan Eng.

Pada PRU-13, isu agama di Sabah dan Sarawak memungkinkan parti DAP dan PKR mendapat kerusi; sebagai contoh di DUN Kedamaian, isu utama pada ketika itu, kalau calon BN menang, maka esok semua kitab injil di gereja-gereja akan dirampas dan dibakar; pihak BN tidak sempat kaunter dakwaan itu, kerana mereka menghubungkannya dengan keputusan mahkamah di Putrajaya, bahawa kaum kristian dilarang menggunakan Kalimah Allah.

Pada PRU-14 akan datang, isu agama dan sukuan akan dijadikan pendekatan parti-parti pembangkang; dan ironinya, parti-parti kaum dalam Bn sendiri, kurang memberi perhatian kepada tindakan pembangkang ini.

Kepada pihak pucuk pimpinan BN Sabah, walaupun di atas kertas Umno sebagai tunjang kepada kerajaan dan mempunyai 32 kawasan ADUN; namun ada beberapa ADUN yang dimenangi Umno berpaksi kepada tiga suku kaum; demikian juga kawasan-kawasan Parlimen seperti Beluran, Sepanggar, Kinabatangan, Pensiangan, Tenom, Keningau, Kota Belud, Tawau, Batu Sapi, Ranau dan Beaufort.

Untuk menjamin bahawa parti BN Sabah senantiasa mendapat kerusi yang diperlukan oleh BN Pusat, maka satu strategi awalan perlu dilakukan, untuk membendung karenah parti pembangkang terutama DAP.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels