19 October 2014

Apa Kah Transformasi Kepimpinan Berlaku di Sabah?

SEBENARNYA transformasi kepimpinan di Sabah mula berlaku sebaik sahaja Datuk Musa Aman menerajui Umno dan seterusnya dilantik sebagai Ketua Menteri Sabah.

Apa transformasi yang dilakukan Musa? Sudah menjadi tradisi bahawa Ketua Setiausaha Politik akan dijawat oleh para pemimpin kanan atau lama, namun di zaman Musa, beliau melantik seorang tokoh muda, iaitu Rahman Dahalan (kini Dato, AMT Umno Pusat dan Menteri Persekutuan) sebagai Ketua Setiausaha politik.

Dalam perjalanan politik Musa, beliau berani mencatur masa depan parti dengan calon-calon muda setiap pilihanraya. Melalui pilihanraya, nama-nama seperti Tawfiq Abu Bakar Titingan (kini Datuk, dan Menteri kabinet Sabah); Arifin Arif ( kini Datuk dan Pembantu Menteri), Rosnah Rahsid (kini Datuk dan Timbalan Menteri persekutuan); Ronald Kiandee ( Kini Datuk dan Timbalan Speaker Dewan Rakyat); Bolkiah Ismail (kini Datuk dan Pembantu menteri); Rahim Bakri (kini Datuk dan Timbalan Menteri Persekutuan).

Musa meneruskan peremajaan kepimpinan dengan melantik Ketua Setiausaha Politik daripada tokoh muda, dengan melantik Haji Nizam Abu Bakar Titingan (kini Datuk).

Pada tahun 2009, selepas Dato Seri Najib dilantik sebagai Perdana Menteri, beliau meletakkan transformasi politik sebagai keutamaan, Najib bermula dengan cara pemilihan parti; daripada hanya 2,000 perwakilan memilih kepimpinan parti kepada hampir 150,000 perwakilan.

Dalam segi peremajaan parti secara keseluruhan, nampaknya Najib tidak berjaya sangat, kerana calon-calon parti pada PRU-13, masih meletakkan calon-calon berpengalaman; walaupun mencuba meletakkan calon-calon baru, namun majoriti calon-calon baru tidak mampu melangkah lebih lanjut.

Sebaliknya di Sabah, tokoh-tokoh muda terus dikekalkan, malah diberi peranan menganggotai jemaah menteri dan diberi tanggungjawab menjadi pengerusi-pengerusi syarikat-syarikat di mana Kerajaan mempunyai kepentingan.

Natijahnya, transformasi kepimpinan sudahpun bermula di Sabah.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels