17 October 2014

Benarkah Ada konspirasi Jatuhkan Musa?

ORANG politik kalau tidak bercakap politik, maka berakhirlah kerjaya. Bagi orang politik, agar dirinya diingat atau dikira relevan, perlu bercakap poltik. Politik boleh sahaja berasas fakta atau spekulatif.

Keadaan inilah yang berlaku di Sabah. Mereka yang tidak mengetahui fakta sebenar mensensasikan sesuatu perkhabaran dengan menokok tambah; seolah-olah isu itu benar.

Isu pertama apabila berlakunya perjumpaan 17 Ketua Bahagian Umno (walaupun tidak semua Ketua Bahagian hadir, akan tetapi menghantar wakil) dengan Perdana Menteri yang juga Presiden Umno Dato Seri Najib Razak pada 17 Julai lalu. Kelompok 17 itu sebenarnya adalah kumpulan Ketua Bahagian penyokong Perdana Menteri di Sabah; namun mereka yang tidak mengetahui pokok pangkal perjumpaan itu, menembak merata, kononnya perjumpaan itu untuk menyampaikan hasrat mereka kepada Perdana Menteri berkaitan dengan hilangnya kepercayaan kepada Ketua Menteri Sabah Datuk Musa Aman yang juga Pengerusi Umno Sabah.

Isu kedua apabila kelompok 8 (G8) Ketua-Ketua bahagian Umno, di mana pengundi bahagaian mereka bermajoriti KDM. Kelompok ini, memang mengakui berjumpa dengan PM pada 10 Julai, semata-mata untuk membincangkan pelan peralihan kepimpinan negeri. Daripada 8 Ketua bahagian, dua Ketua bahagian telah mengeluarkan kenyataan diperalat dan terperangkap. Sementara yang enam lagi, hanya seorang yang begitu lugas/nyaring mempertahankan hasrat mereka itu.

Kalaulah isu perjumpaan itu tidak didedahkan oleh salah seorang daripada G-8, maka ianya tetap menjadi rahsia antara mereka dengan Perdana Menteri. Atas sifat kerahsiannnya, maka tindakan seperti itu boleh dianggap sebagai konspirasi. Ertinya, jika salah seorang daripada G-8 itu tidak mendedahkan perjumpaan itu, maka elemen konspirasi sudah tentu melibatkan Perdana Menteri.

Mengapa berlaku? sehingga G-8 itu berani bertindak berbincang pelan peralihan kepimpinan negeri? Mengingat, daripada 8 Ketua Bahagian itu, tidak mempunyai kedudukan kanan dalam parti baik peringkat negeri atau pusat. Daripada 8 itu, hanya seorang yang menawarkan diri bertanding AMT, namun tewas.

Dalam sebarang organisasi, biasanya pemimpin yang dikira tidak kanan namun berani bertindak, biasanya mempunyai backing; sebagai contoh, Parti Berjaya ditubuhkan oleh Datuk Harris Salleh (kini Tan Sri) kerana ada backing (backing daripada Tun Mohd Stephens di mana masa itu sebagai TYT Sabah) selain backing kepimpinan Pusat. 

Melihat tindakan G-8 itu, tentunya ada backing? siapakah dibelakang tindakan itu? Pemimpin yang berada dibelakang G-8 itu, boleh disebut sebagai konspirator. 

Satu pertanyaan? mengapa perlu ada konspirasi? memandangkan situasi dan konsdisi politik Sabah begiitu tenang, walaupun pemimpin pembangkang daripada Semenanjung kerap datang yang berlagak sebagai mencucuk, mengipas dan membakar; di mana diistilah oleh MP Kinabatangan Datuk Bung Moktar Radin sebagai politik Sate.

Kepimpinan Bn Sabah begitu kukuh sejak tahun 2003; malah melalui tiga PRU, Bn Sabah menyumbang kerusi yang diperlukan oleh pemimpin pusat; dan Sabah membentuk kerajaan senantiasa dengan kuasa 2/3 di dewan undangan negeri.

Selain itu, selama 10 tahun, Sabah terus membangun dengan pesat, simpanan kewangan negeri menjadi mapan, daripada hanya RM100 juta pada tahun 2003, kini melebihi RM3bilion. Bajet Sabah yang berligar-ligar pada angka RM1bilion, kini melepasi RM4bilion.

Kemiskinan yang merupakan sinonim untuk Sabah berjaya diturunkan sehingga ke paras 8 peratus; dan angka itu akan terus turun, memandangkan begitu banyaknya program pembasmian kemiskinan yang dijalankan oleh Kerajaan negeri.

Walaupun secara langsung aliran kewangan daripada Kerajaan Pusat tidak begitu lancar, namun Sabah berjaya mendapat Pelaburan Langsung Asing mencecah RM2.3 bilion pada tahun 2012, dan angka itu dijangka akan terus bertambah, memandangkan faktor keamanan negeri sudah menjadi perhatian kerajaan dengan tertubuhnya Esscom/Esszone.

Melihat kepada kadar pembangunan yang berjaya bertapak di Sabah, adalah penyebab mengapa Musa dijoloki sebagai Bapa Pembangunan Sabah; gelaran itu, bukannya atas keinginan beliau, akan tetapi diberikan oleh rakyat Sabah sendiri.

Dalam sebuah Syarikat, kejayaan seseorang CEO adalah melalui berapa banyak keuntungan yang dicipta oleh syarikat; berapa turnover dan berapa jumlah peluang pekerjaan yang diwujudkan. Bagi sebuah negeri yang dilihat adalah kadar pembangunan, jumlah bajet, jumlah simpanan. jumlah peluang pekerjaan, dan sejauh mana peranan kerajaan meningkatkan pendapatan rakyatnya. Perubahan kadar pendapatan dilihat daripada segi berapa peratus kadar kemiskinan dapat diturunkan.

OKB sangat mengikuti perkembangan Ketua-ketua Menteri Sabah, Tun Mustpaha terkenal dengan sekolah-sekolah yang berunsur agama, manakala Musa berkait rapat dengan sekolah-sekolah anak yatim atau pondok anak yatim. Bagi mereka yang pakar agama, sudah tentu mampu memberi pencerahan, pahala apa yang akan diperolehi jika membela anak-anak yatim.

OKB menilai seseorang pemimpin berasas kepada pencapaiannya kepada negeri dan rakyat; programnya kepada negeri dan rakyat; selain cara kerja yang ikhlas dan tersusun. Musa termasuk dalam kategori itu.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels