23 October 2014

Syarikat M3Energy-Impak Kepada Perekonomian Sabah

APABILA ada orang bising-bising berkaitan royalty minyak; kepimpinan Sabah di bawah Datuk Seri Musa Aman mengumumkan pembelian syarikat M3Energy, sebuah syarikart yang bergiat dalam ekplorasi minyak dan gas. Syarikat berusia 24 tahun itu diambilalih dan diletakkan sebagai anak syarikat Bank Pembangunan Sabah.

Dua hari lalu, sebuah bernilai RM287 juta yang diberi nama Ratu Nusantara yang sedang dibina di sebuah limbungan kapal di Singapura telah dilancarkan. Fungsi kapal ini sebagai kilang penafis minyak terapung berfungsi berasaskan FPSO (Floating, Production, Storage, Off Loading) 

Sebagai kilang terapung, maka memundahkan untuk berpindah dari satu tempat ke satu tempat; ertinya; ianya bergerak sesuai dengan permintaan.

Sebagai permulaan, kapal terapung itu akan berlokasi di perairan Indonesia, di lokasi di mana Petronas mempunyai aktivtiti carigali. Di masa depan, akan melihat permintaan di lokasi lain seperti Vietnam atau Thailand.

Musa berkali-kali menyatakan bahawa Sabah lebih mementingkan industri hiliran daripada minyak dan gas berbanding bayaran royalty 5 peratus. Melalui industri hiliran, bukan sahaja meningkat nilai wang juga boleh mencipta berbagai implikasi seperti pengwujudan peluang pekerjaan dan industri-industri iringan yang lain.

Apabila Ratu Nusantara beroperasi kelak, maka Sabah dengan rasminya terlibat dalam industri carigali dan pemerosesan minyak dan gas; di mana sebelum ini, hanya melibatkan syarikat-syarikat gergasi seperti Petronas atau Sapura Kencana.

Carigali minyak bermula sejak tahun 70-an walaupun Perjanjian carigali minyak dengan tertubuhnya Petronas bermula pada tahun 1974.

Penubuhan Petronas bagi Sabah mempunyai sejarah hitam. Pertama tersingkarnya kerajaan Tun Mustapha dan kemudian terbunuhnya Tun Mohd Stephens.

Persengkataan yang ada melalui tertubuhnya Petrons adalah berkaitan bayaran tunai atau disebut sekarang sebagai royaliti. Tun Mustapha tidak setuju dengan 5 peratus, demikian juga Tun Fuad. Tan Sri Harrris Salleh terpaksa menandatangani perjanjian itu; kerana menurut pandangan beberapa pengamal undang-undang pada masa itu; adalah lebih baik Sabah menandatangi perjanjian itu; kalau tidak kemungkin Sabah tidak akan mendapat faedah daripadanya; kerana pada masa itu, kebanyakan hasil minyak dan gas tertumpu di kawasan luar 12 batu nautika; kawasan ini adalah milik Persekutuan sepertimana takrifan kawasan Perekonomian eklusif (ZEE).

Musa mengambil iktibar berkaitan sejarah hitam masa lalu. Sejarah hitam itu kerana akibat bertegang leher berkaitan pembahagian keuntungan harta karun itu. Musa memilih, untuk sama-sama terlibat dalam memperkayasa harta karun itu. 

Melalui M3Energy Sdn. Bhd. Sabah mengistiharkan dirinya sebagai salah satu pemain, bukan lagi sebagai penonton yang hanya berharap kepada ikhsan.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels