11 November 2014

Apa Yang Diperlukan Daripada Seorang Ketua Menteri?

PERTAMA yang dilihat bagaimana seorang Ketua Menteri itu membangun negeri dan rakyatnya; Kedua bagaimana beliau mengwujudkan kesepakatan antara semua parti dan pemimpin untuk menjadi satu pasukan yang kuat dan Ketiga pendakatan beliau.

Sejak tahun 2003, pembangunan negeri berjalan seperti mana di rancang, dan rekod menunjukkan hampir 90 peratus peruntukan yang diluluskan dalam RM-10 berjaya dibelanjakan untuk membangun negeri dan rakyat. Juga terlihat saban tahun pengurusan kewangan negeri mendapat clean bill daripada Ketua Audit negara; selain itu pertambahan simpanan kewangan negeri senantiasa dipertahankan pada paras RM3bilion.

Apa yang mahu dilihat oleh seorang Ketua Menteri apabila pembangunan ekonomi dapat memberi impak kepada pembangunan rakyat. Pendekatan ini, dilihat berjaya apabila kadar kemiskinan berjaya diturunkan daripada hampir 20 peratus kepada 8 peratus.

Bajet 2015, masih memperlihatkan pembangunan masih merupakan tumpuan utama, apabila hampir 51 peratus peruntukan dalam bajet itu diperuntukan untuk pembangunan; pembangunan dalam berbagai bidang termasuk modal insan dan belia.

Semalam, Dewan Undangan Negeri Sabah diberitahu, selain bajet Sabah 2015 yang berjumlah RM3.81bilion, juga mendapat tambahan RM4bilion daripada kerajaan Persekutuan untuk pembinaan keperluan rakyat seperti perumahan dan infrastruktur.

Musa memperlihatkan kedinamikan beliau dalam pembangunan negeri; atas sebab itu rakyat memberi gelaran sebagai Bapa Pembangunan Sabah. Beliau mengerti, bahawa apabila pembangunan tersedia, maka sektor ekonomi akan menyusul, sebab kaedah ini lah yang dilalui oleh negara-negara maju.

Selain itu, memelihara hubungan dengan kerajaan Persekutuan merupakan vital dalam pendekatan beliau membangun negeri. Seperti mana kata beliau di DUN Sabah pada Isnin, keperluan Sabah daripada segi kewangan adalah berterusan; dan apa yang paling dibanggakan, apabila Sabah memerlukan tambahan kewangan untuk berdepan dengan keadaan yang tidak dijangka seperti bencana alam, kerajaan Persekutuan tidak pernah menolak permintaan.

Adalah menjadi lumrah kehidupan, apabila seseorang itu mempunyai kelebihan, ada sahaja yang cemburu. Mereka yang cemburu itu; sebenarnya secara tersirat mengakui kelebihan Musa, namun enggan mengakuinya.

Rakyat Sabah, sebenarnya berbangga dan berpuashati dengan cara Musa mengurus negeri; walaupun ada pemimpin tertentu cuba mempertikainya; ironinya para pemimpin itu tidak mempunyai kaedah bagaimana mengatasi apa yang dilakukan oleh Ketua Menteri itu; atas sebab itu, ramai yang mengatakan cubaan kumpulan tertentu itu, hanya bersifat tikus membaiki labu.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels