5 November 2014

Bajet 2015 Sabah

DI LAMAN fb Ketua Menteri Sabah; beliau menyatakan ceria menjelang pembentangan Bajet 2015 yang akan dibentangkan pada Jumaat 7 November 2014 di Dewan Undangan Negeri Sabah.

Gambaran ceria boleh menggambarkan satu perkhabaran baik untuk rakyat. 

Bajet 2014 Negeri Sabah berjumlah RM4.088 bilion, tidak termasuk peruntukan tambahan; dan jika dicampurkan dengan peruntukan tambahan, bajet tahun 2014 mendekati RM5 bilion.

Biasanya bajet Sabah, untuk tahun berikutnya disandarkan kepada bajet berserta bajet tambahan pada tahun sebelumnya. Dengan itu, adalah satu kepastian, bahawa bajet Sabah untuk tahun 2015 dianggarkan mendekati RM5 bilion ataupun mungkin lebih daripada itu.

Sabah memerlukan bajet yang besar untuk membangun negeri. Pembangunan infrastrukutur merupakan cabaran utama kepimpinan negeri; selain cabaran untuk mengurangkan kadar kemiskinan.

Bajet Sabah, akan disandarkan kepada pendapatan negeri. Melalui bajet yang tinggi, bererti pendapatan negeri juga bertambah.

Satu perkara yang menarik, sejak Musa menjadi Ketua Menteri merangkap Menteri Kewangan, bahawa kerajaan negeri tidak menjual aset untuk menampung perbelanjaan; sebaliknya bajet negeri terletak kepada perolehan negeri.

Daya maju negeri digambarkan kepada pertambahan bajet setiap tahun; ertinya sejak 11 tahun lalu, perolehan negeri saban tahun bertambah.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels