7 November 2014

Intipati Bajet 2015 Sabah

MESKIPUN harapan OKB melalui tulisan sebelum ini, mengharapkan bahawa bajet 2015 Sabah akan lebih tinggi berbanding tahun ini; namun selepas mendengar/membaca bajet 2015; nampaknya; meskipun jumlah yang difikirkan besar itu tidak tercapai; namun cara Ketua Menteri Sabah membentangkan bajet itu dengan perincian prioritasnya; harapan itu terpenuhi, melalui jumlah peruntukkan yang dikhususkan untuk pembangunan.

PERAHU SUDAH DI AIR, DAYUNG SUDAH DI TANGAN; teruskan membangunan negeri. Bajet 2015 negeri Sabah yang berjumlah RM 3,812.79 juta meskipun lebih rendah berbanding bajet 2014 yang berjumlah RM4.088 bilion; namun sejak tahun 2008; pada kali inilah bajet negeri diunjurkan surplus sejumlah RM49.23juta.

Bajet 2015 Sabah yang membawa tema MENUMPU KELESTARIAN PEMBANGUNAN UNTUK KESEJAHTERAAN RAKYAT dibentangkan oleh Ketua Menteri Sabah merangkap Menteri Kewangan Negeri di Dewan Undangan Negeri pada petang Jumaat.

Meskipun bajet tersebut lebih rendah berbanding bajet tahun ini, Musa yakin fokus pengukuhan kewangan negeri, penambahbaikan infrastruktur dan prasarana, pembangunan belia dan modal insan, pembasmian kemiskinan dan peningkatan taraf hidup serta pembangunan wilayah seimbang akan terus berjalan sepertimana dirancang.

Bajet yang dibentangkan, meskipun kelihatan kecil, namun fokus utamanya mentransformasikan rakyat melalui transformasi ekonomi.

Daripada bajet tesebut sejunlah RM1,930.64 juta atau 50.63 peratus diperuntukan untuk pembangunan; ertinya fokus utama kepimpinan negeri adalah pembangunan. 

Sabah masih dahagakan pembangunan dalam semua bidang; atas sebab itu; fokus pada setiap bajet adalah pembangunan. Hanya melalui pembangunan, akan terwujud satu persekitaran perekonomian yang mapan; dan apabila titik point di mana pembangunan boleh mendukung persekitaran perekoniman; maka Sabah akan mula lepas landas sebagai negeri maju. Tujuan itu akan tercapai; jika rakyat terus memberi sokongan kepada kerajaan yang sedia ada tanpa gangguan.

Pembangunan untuk kepentingan rakyat akan berjalan lancar, jika para pemimpin tidak diganggu oleh tukang-tukang karut, tukang kipas mahupun tukang tikam. Sebabnya, apabila pemimpin dapat berkerja tanpa memikirkan perkara-perkara remeh, maka mereka dapat memerah otak dan tenaga untuk memajukan negeri dan rakyatnya.

Kepuasan seorang pemimpin apabila rakyatnya sejahtera, hidup bebas tanpa gangguan dan mudah mencari rezeki.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels