8 December 2014

CUBA TANYA MEREKA YANG DILAHIRKAN SEBELUM TAHUN 1960, BERAPA RAMAI KAH ADA SURAT BERANAK?

BUKAN sahaja separuh penduduk Sabah yang dilahirkan sebelum 1960, malah lebih daripada itu, TIDAK MEMPUNYAI SURAT BERANAK!!!!. Keadaan ini yang menjadi kebimbangan pengasas Kemerdekaan Sabah Tun Mustapha Harun dan Tun Fuad Stephens, semasa Sabah bercadang menyertai Pembentukan Persekutuan Malaysia.

Kalau rakyat tidak mempunyai Kad Pengenalan, bagaimana mereka boleh diterima bersekolah?, lagipun bagaimana mereka MENERIMA bantuan-bantuan daripada kerajaan.

Atas sebab itu, kedua-dua pemimpin pengasas kemerdekaan itu meminta Kerajaan Persekutuan memasukan satu kluasa dalam Akta Pendaftaran yang akan membolehkan permohonan IC dibuat bersama dengan akuan berkanun yang dikeluarkan oleh ketua Kampung.

Bagaimanapun, lama kelamaan, hak ini disalahgunakan. Ada ketua kampung tertentu menjual akuan berkanun ini atas sebab-sebab tertentu atau peribadi. Mereka membawa orang luar pergi ke Jabatan Pendaftran Negara (JPN) dan mengaku warga asing ini dilahirkan di kampung mereka.

Dalam keadaan ini, Pengarah JPN di Sabah tidak mempunyai kuasa untuk menolak permohonan kerana Sabahlah yang meminta undang-undang seperti itu. Peraturan atau undang-undang itu untuk mengatasi masalah pada masa itu, namun ianya mengwujudkan masalah lain, sepertimana yang dihadapi Sabah pada masa ini.

Jika selama ini, ramai pemimpin Sabah atau pihak-pihak tertentu menuding jari kepada Mantan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohammad, kononnya terlibat dalam Projek IC, namun mereka sebenarnya tidak mengetahui, bahawa mantan Perdana menteri itulah yang membatalkan penggunaan dokumen tersebut (akuan berkanun).

Akhirnya permohonan Kad Pengenalan perlu mengemukankan Sijil Kelahiran, jika ketiadaan dokumen itu, maka perlukan pendaftaran lewat, yang memerlukan prosedur tertentu, dan tandatangan doktor sesebuah hospital diwajibkan.

APA YANG PERLU DIBUAT BERKAITAN DENGAN KAD PENGENALAN DIDAPAT DENGAN SURAT BERKANUN?

Jika keputusan diambil, bahawa mereka yang mendapat Kad Pengenalan biru, yang menggunakan SURAT SUMPAH atau SURAT AKUAN ATAU SURAT BERKANUN, DITARIK BALIK KAD PENGENALAN ITU, maka lebih separuh penduduk Sabah akan kehilangan STATUS WARGANEGARA.

Tentu sebabnya KERAJAAN pada masa itu, membuat keputusan, bahawa mereka yang TIADA SURAT BERANAK, maka PERLU MEMBUAT SURAT SUMPAH ATAU SURAT AKUAN, untuk memohon Kad Pengenalan; kerana mengetahui bahawa melalui bancian penduduk Sabah tidak mempunyai sebarang dokumen.

Malangnya, ada pihak-pihak tertentu menyalahgunakan keputusan Kerajaan itu, untuk Tujuan MENDAPATKAN WANG. Ketua Kampong, yang tidak TAHU apa itu RASUAH, hanya terbuai dengan PEMBERIAN WANG, apabila diminta memberi pengakuan terhadap orang BUKAN TEMPATAN yang memohon PENGESAHAN, berkaitan kampung pemohon, ITULAH TEMUAN RCI DAN PERSEPSI MEREKA YANG MEMPERTIKAI PERTAMBAHAN PENDUDUK SABAH. Mereka-mereka ini, langsung tidak menggunakan faktor biologi, faktor ekonomi untuk berhujah. Mereka hanya bersandar kepada angka-angka statistik dan Persepsi.

JIKA DEMIKIAN, BERAPA RAMAI KAH KETUA KAMPUNG AKAN DIHERET KE MAHKAMAH? BAGAIMANA KAH MENGENAL PASTI ORANG BUKAN TEMPATAN ITU? APA KAH MENTERI DI JABATAN KETUA MENTERI DATUK TEO CHEE KANG, YANG JUGA PRESIDEN LDP BOLEH MEMBANTU???? BILA KAH BELIAU LAHIR? ATAU DATUK MADIUS TANGAU, MP TUARAN BOLEH MEMBANTU??? MENGENAL PASTI ORANG-ORANG BUKAN TEMPATAN ITU??? ATAU MEREKA MEMINTA BANTUAN KEPAKARAN DR JEFFREY G KITINGAN ATAU DR CHONG ENG LEONG????

MEREKA-MEREKA INI, hanya menyalahkan MENGAPA IBU MENGANDUNG!!!!, itu sahaja alasan mereka; tanpa langsung melihat melihat hubungan pertambahan penduduk dengan sosio ekonomi. Mereka cuba menidakkan, temuan pakar-pakar sosiologi, bahawa kadar kelahiran tinggi selari dengan kadar kemiskinan suatu negeri atau kumpulan masyarakat.

Memang diakui bahawa seramai 68,703 warga asing diberikan kerakyatan Sebah daripada tahun 1970 hingga tahun 2010; namun 10 kali ganda daripada angka itu merupakan warga asing berada di Sabah pada tahun 2010.

Kalaulah benar, bahawa pemegang IMM13 diberikan kewarganegaraan, mengapa temuan semalam oleh pihak polis dan imigresen di Penempatan Kinarut, seramai lebih kurang 5,000 pemegang IMM13 belum diberi kewarganegaraan?

ADALAH malang, RCI yang ditubuhkan gagal menemukan perincian WARGA ASING yang mendapat KAD pengenalan BIRU melalui sindiket, yang berlaku pada tahun 90-an. 

Umum mengetahui bahawa seramai 90-an ditangkap menggunakan ISA pada tahun 1995 dan seterusnya termasuk para pegawai Jabatan Pendaftran, Imigresen, orang-orang awam dan ahli politik kerana terlibat dalam satu sindiket menjual Kad Pengenalan Biru Malaysia. 

Sejak masa itu juga berlakunya pemberisihan Kad Pengenalan yang dikeluarkan melalui sindiket itu, malangnya pihak RCI gagal merinci berapa banyak kah mereka yang ditangkap menggunakan Kad Pengenalan Palsu.

Tetapi apa yang nyata sejak tahun 90-an, malah hingga kini, kita masih terbaca dan mendengar bahawa terdapatnya orang-orang asing ditangkap kerana menggunakan kad pengenalan palsu saban hari, 7 hari seminggu.

Jika dipuratakan daripada tahun 1991-hingga 2010, bahwa setiap hari seluruh Sabah tertangkapnya 50 orang pemegang Kad Pengenalan palsu, maka selama 10 tahun, ianya melibatkan 182,500 orang; jika sindiket menjual minima RM500 setiap Kad, ertinya sindiket mengaut keuntungan lebih RM91 juta ringgit. 

Patutpun, ramai daripada sindiket itu tiba-tiba kaya raya, berlifestyle mewah, mampu membeli kereta-kereta mewah, malah nombor pendaftaran single.

Hingga kini, mereka yang termasuk dalam sindiket itu hidup mewah!!!!!!, malah salah seorang daripadanya mengaku sebagai SULTAN.

APA SEBENARNYA YANG MENJADI KEBIMBANGAN?

Apa kah 68,703 yang diberikan Kad Pengenalan itu membimbangkan? Jumlah itu diberikan oleh Jabatan Pedaftaran Negara semasa pendengaran RCI, namun RCI dalam laporannya tidak dapat merinci, di mana mereka itu sekarang, atas sebab, mereka-mereka itu tidak terdapat dalam senarai pengundi. Senarai pengundi mengandungi senarai lokaliti seseorang warga yang mendaftar menjadi pengundi.

Apa kah sejumlah 867,190 warga asing yang berada di Sabah tahun 2010 membimbangkan? Kalau membimbangkan daripada segi apa? paling-paling negeri ini kekurangan makanan, atau mereka-mereka itu menyumbang kepada masalah sosial seperti jenayah.

Disebabkan warga asing itu, ramai yang tidak mempunyai dokumen, maka tugas pihak berkuasa adalah untuk memburu mereka, mudah-mudahan pada tahun 2020, bancian penduduk Sabah berikutnya, kehadiran mereka di negeri ini, kalaupun tidak terhapus seluruhnya, akan tetapi hanya dalam jumlah yang sangat minima.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels