20 December 2014

PATI SABAH: Lim Kit Siang Main Politik

Lim Kit Siang langsung tiada merit bercakap berkaitan PATI Sabah. Sebabnya-pemimpin DAP itu tidak pernah bercakappun berkaitan PATI sebagai pemimpin Pembangkang Dewan Rakyat sebelum ini.

Hanya kerana, dia melihat bahawa ada peluang politik, atas faktor ada sebahagian KDM mempersoalkan Laporan RCI, maka Kit Siang turut tumpang tui.

Pemimpin DAP itu mahu menumpang, kerana ada beberapa kawasan di Sabah, di mana terdapat peratusan bahagi tiga antara kaum bumi islam, kaum KDM dan Cina. Mempengaruhi kaum KDM adalah untuk memastikan kawasan-kawasan itu jatuh pada parti pembangkang itu pada PRU.

Sukar disangkal bahawa parti pembangkang boleh menambah kerusi DUN dan atau Parlimen, kalau KDM menolak BN. 11 Kerusi DUN yang dimenangi pada PRU-12, adalah kawasan KDM, dan hanya satu juga kawasan KDM akan tetapi KDM majoriti islam, iaitu DUN Klias.

Pada PRU-14, Matunggung*, Kedamaian*, Tamparuli*, Inanam*, Luyang*, Api-api*, Likas*, Kepayan*, Moyog*, Bingkor*, Sri Tanjong*, Klias*. Tandek, Kiulu, Tanjong Kapor, Tanjong Papat, Elopura, Karamunting, Paginatan, Melalap, Nabawan, Kuala Penyu dan Tambunan merupakan target pembangkang di peringkat DUN, manakala bagi Parlimen pula, Kota Marudu, Kota Belud, Tuaran, Sepanggar, Kota Kinabalu*, Penampang*, Putatan, Ranau, Pensiangan, Tawau, Batu Sapi, Beaufort, Keningau, Tenom dan Sandakan*. Nota: yang bertanda * dimenangi Pembangkang pada PRU-13.

Bagi kawasan Parlimen- Kota Marudu, Kota Belud, Tuaran, Tawau, Sepanggar, Putatan, Ranau, Keningau, Tenom dan Pensiangan merupakan kawasan 50-50, meskipun pembangkang mempergunakan PATI sebagai modal utama. Pada kawasan-kawasan ini, BN masih mempunyai kekuatan yang boleh membendung tembusan Pembangkang, hanya Kota Kinabalu, Sepanggar, Batu Sapi, Beaufort dan Sandakan, walaupun Bn berhempas pulas, nampak gayanya kawasan-kawasan itu akan jatuh ke tangan pembangkang.

Analisis ini hanya berasaskan kepada Keputusan PRU-13. Kita tahu setiap pilihanraya, isu berlainan, persepsi juga berlainan, emosi juga berlainan. 

Pada masa ini, pembangkang menaikan emosi rakyat Sabah terutama kaum KDM, sambil diselang seli oleh pemimpin KDM yang ada dalam Bn. Nampaknya pemimpin tersalah baca berakitan Laporan RCI, mereka kini terbawa-bawa dengan emosi sehingga dituang dengan petrol oleh pihak pembangkang terutama Lim Kit Siang. 

Kepada pemimpin KDM bermuhasabah dirilah, Lim Kit Siang atau DAP tidak akan membela KDM dan bumiputera, DAP hanya menjadikan mereka sebagai kuda tunggangan.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels