21 December 2014

PERKASA, ISMA =UBF, SSKM PEROSAK KERHARMONIAN BAGI SABAH DAN SARAWAK

KEHADIRAN NGO Perkasa, ISMA, UBF, SSKM hanya menyumbang kepada ketidak harmonian di Sabah dan Sarawak.

Budaya yang cuba diketengahkan oleh NGO-NGO ini adalah budaya ekstrim yang menuju kepada kehacuran hubungan antara kaum, agama dan budaya.

Perkasa dengan isu agama dan ketuanan melayunya, Isma dengan islam radikalnya, UBF dan SSKM dengan pendekatan perkauman yang tebal, boleh menyumbangkan kepada keadaan lebih teruk berbanding keadaan di Bosnia, Afganistan, Iraq dan negera-negara timur tengah yang sedang bergolak.

Tulisan, kenyataan yang bertali arus daripada salah seorang pemimpin Sabah-Datuk Salleh Said Keruak berhubungan dengan ancaman NGO-NGO ekstrim itu menunjukkan bahawa jika tindak tanduk kumpulan ekstrimis itu tidak dibendung, ianya akan menjadi api yang sukar dipadam. Di mana akhirnya Sabah dan Sarawak akan berdepan dengan perbalahan perkauman yang amat ngeri.

Sabah dan Sarawak dengan puluhan kaum, berbagai kepercayaan agama dan budaya, selain latar belakang sosial yang berbeza, tidak sanggup berdepan dengan pendekatan/tindak tanduk kumpulan yang ekstrim seperti Perkasa, Isma, UBF dan SSKM.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels