17 January 2015

Perlaksanaan GST Mengelak Rakyat Membanjir

SEBENARNYA pelaksanaan GST, memberi peluang kepada rakyat untuk tidak membanjir. Sebabnya, diminda pengguna, tertanam, bahawa semua barangan yang dibeli mempunyai cukai.

Sistem GST digunapakai di 90 negara di dunia, tujuannya selain menambah pendapatan negara, juga memberi pengguna pilihan, samada membeli barangan siap atau tidak. Contoh makan, kalau makan direstoran, kenalah bayar cukai, akan tetapi, kalau masak sendiri, maka tiada cukai yang dikenakan, sebabnya makanan keperluan asas yang berbentuk mentah, tidak dikenakan GST.

GST juga membolehkan syarikat-syarikat yang selama ini tidak membayar cukai kepada kerajaan, akan tetapi melalui pelaksanaan GST, maka syarikat-syarikat itu perlu membayar cukai. Cuba bayangkan, di negara ini terdapat lebih 450,000 syarikat, namun hanya 76,000 sahaja membayar cukai kepada kerajaan. Demikian juga rakyat, daripada 30 juta, hanya 1.8 juta sahaja membayar cukai kepada kerajaan.

Melalui GST setiap rakyat wajib membayar cukai, atau sedikit sumbangan kepada kerajaan. Tujuannya agar kerajaan dapat mengumpul wang untuk pembangunan negara. Mengurus sebuah negara memang mahal, contohnya melalui bajet 2015, 70 peratus daripada bajet itu digunakan untuk mengurus, manakala hanya 30 peratus untuk pembangunan.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels