24 February 2015

Keikhalasan Motto Utama Musa Dalam Memimpin

MUSA dalam perkongsian pengelaman dengan Para Pemuda Umno Malaysia di Kota Kinabalu hujung minggu lalu, menyatakan bahawa melalui keikhlasan dalam memimpin hanya satu-satunya kunci dalam bertahan dalam dunia politik.

Dalam perkongsian kuasa, hanya melalui win-win sahaja boleh mengelak sebarang prasangka. Melalui kejujuran dan transparen sahaja membuatkan semua pihak gembira.

Pengalaman Musa menjadi Ketua Menteri Sabah sejak tahun 2003, dan mengetuai tiga pilihanraya umum dengan kemenangan 2/3 dewan undangan negeri serta hampir menyapu bersih kerusi-kerusi parlimen yang ada di Sabah, membuktikan penerimaan rakyat kepada kepimpinan beliau.

Memang dalam perjalanan politik beliau, ada pihak-pihak tertentu tidak gembira, kerana mereka tidak dapat mengikuti rentak kepimpinan beliau, namun itu semua bukan penghalang kepada beliau untuk mendapat sokongan rakyat.

Pengutamaan kepada penyelesaian kepada masalah rakyat merupakan prioriti beliau, sehingga para pemimpin lain juga turut berkongsi dengan cara beliau.

Kekerapan beliau turun padang di seluruh pelosok negeri, membolehkan beliau melihat sendiri kekurangan sesuatu daerah. Atas sebab itu, wakil-wakil rakyat yang mewakili sesuatu kawasan senantiasa alert berkaitan pembangunan di kawasan masing-masing, kerana Ketua Menteri sendiri, akan memastikan bahawa semua program atau projek di sesebuah kawasan berjalan sesuai dengan perancangan dan jadual yang telah ditetapkan.

Bayangkan sebuah negeri yang luas pada tahun 2003, hanya ada simpanan sedikit di atas RM100 juta, dengan bajet kurang daripada RM2bilion setahun. Berasaskan kepada kelemahan itu, Musa menggariskan HALA TUJU Sabah. Melalui program itu, pada tahun 2011, keadaan kewangan negeri telah mencapai lebih RM3bilion dan bertahan sehingga kini. Malah bajet negeri telah dua tahun berturut-turut di atas RM4bilion, dan merupakan rekod tersendiri.

Sabah dahulunya hanya bergantung kepada kayu balak untuk membangun negeri, namun penebangan hutan tidak membuatkan negeri keluar daripada kadar kemiskinan. Apabila, kayu balak bukan lagi menjadi sumber utama, maka pembangunan berjalan dengan lancar, malah kadar kemiskinan mampu diturunkan daripada dua digit kepada satu digit. 

Pembangunan Sabah berubah arah, daripada penumpuhan di kawasan bandar telah berkembang di luar bandar. Projek mega di luar bandar, bukan sahaja mampu mencipta peluang pekerjaan di kawasan itu, akan tetapi membendung penghijraan ke bandar-bandar. Selain itu, rembesan ekonomi tercipta di kawasan-kawasan baru.

Kini, di merata tempat di kawasan luar bandar, telah menjadi fenomena, bahawa kawasan pekan dahulunya lenggang, kini saban hari sesak dengan kenderaan. Keadaan ini, merupakan satu indikasi, bahawa spill over ekonomi di luar bandar sudah bertapak.

Musa melalui kepimpinannya, sungguh peka, sehingga "no stone left unturn". 

Melihat cara beliau memimpin, kepimpinan beliau masih diperlukan "beyond" 2020.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels