4 February 2015

Kestabilan Politik dan Keamanan Penting Untuk Tarik Pelabur-Musa

HANYA melalui kestabilan politik dan keamanan membuatkan pelabur datang dan melabur. Ketua Menteri Sabah Datuk Musa Aman memberitahu rombongan Persatuan Kaum Cina yang diketuai Datuk TC Goh yang membuat kunjungan hormat kepada Ketua Menteri itu di Sri Gaya pada Selasa.

Sementara itu, TC Goh memberitahu Ketua Menteri, bahawa persatuan itu yang dianggotai oleh mereka yang berjaya dalam dunia perniagaan akan membantu kerajaan Bn di bawah kepimpinan Musa dan bertindak sebagai penyambung dengan masyarakat cina dengan kerajaan.

Dalam perkembangan yang sama, Musa meberitahu rombongan kaum cina itu, bahawa pembangunan Sabah dalam landasan yang betul, atas sebab itu, Sabah banyak mendapat pelaburan langsung yang cukup signifikan besarnya untuk sebuah negeri. Tahun 2014 sahaja, lebih RM13 bilion FDI telah masuk ke Sabah.

Sabah kini, sudah menjadi destinasi pencari kerja profesional selain tenaga kerja kolar biru.

Sebelum ini kebanyakan rakyat Sabah terutama generasi muda berhijrah ke negeri-negeri lain untuk mendapatkan kerja, namun kerana peluang pekerjaan perlahan-lahan dicipta, maka kecenderungan itu semakin hari menurun.

Hanya melalui kestabilan politik dan keamanan sahaja boleh menjadikan sesebuah negeri seperti Sabah boleh membangun.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels