6 February 2015

Musa Capai Lagi

EMPAT BELAS TAHUN berturut-turut, sijil tanpa teguran daripada Ketua Audit Negara diberikan kepada Sabah kerana pengurusan kewangan negeri yang mapan. Satu pencapaian luarbiasa, dan ianya merupakan salah satu terbaik dalam negara.

Laporan Kewangan Negeri bagi tahun 2013 yang dihantar kepada Ketua Audit pada April lalu, mendapat sijil itu, sepertimana kenyataan Pengerusi Jawatankuasa Akaun Awam(PAC) Datuk Ahmad Bujang pada Khamis.

Ketelusan kepimpinan, dicerminkan melalui pengurusan kewangan. Apabila pengurusan kewangan sesebuah negeri mapan dan tanpa teguran, ertinya apa-apa tindakan kerajaan adalah telus dan penggunaan kewangan negeri sesuai dengan tatacara pengurusan kewangan yang betul.

Sijil tanpa teguran daripada Ketua Audit Negara, dengan sendirinya menafikan dakwaan-dakwaan pihak tertentu terhadap kepiminan negeri di bawah Datuk Musa.

Musa yang berlatar belakang seorang penguasa yang berjaya selain banker, mempergunakan pengealaman itu mengurus tadbir negeri. 

Sejak tahun 2003, pembangunan Sabah dalam semua bidang lepas landas. Untuk menupang pembangunan, bajet meningkat, dan berkali-kali mencatat rekod. Simpanan kewangan negeri merupakan rekod.

Sabah sebelumnya hanya menebang hutan untuk menyokong pembangunan dan perbelajaan, menukar cara, kayu balak bukan sumber utama lagi, malah perolehan negeri melalui pejualan balak dalam jumlah yang sangat minima.

1 comment:

MG1 said...

Sabahan always cool.....

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels