23 February 2015

Pemimpin Pembangkang Perosak Kerharmonian Sabah

KERHARMONIAN antara rakyat di Sabah sungguh erat, sejak dahulu kala lagi. Atas sebab itu, tiada masalah jika rumah ibadat dibina berdekatan antara satu sama lain. 

Prinsip rakyat Sabah mudah, agama mu agama mu agama ku agama ku, Budaya mu budaya mu budaya ku budaya ku,

Oleh kerana pengertian itu, maka tiada perbalahan antara kaum dan agama. Namun, pihak pembangkang melakukan pendekatan lain, dengan mempergunakan kaum dan agama untuk mendapatkan sokongan politik.

Kepimpinan dinamik yang ada di Sabah rosak pada tahun 1985-1994, apabila ada penonjolan kaum dan agama dalam pentadbiran negari. Disitulah bermulanya persengketaan antara kaum, walaupun belum dizahirkan secara terang, akan tetapi berbuku dalam sanubari. Luahan tidak puas hati, tidak diluahkan, kerana ada sifat toleransi yang tinggi antara rakyat.

Persengkataan berbuku itu, cuba dirungkai melalui pendekatan yang jitu. Kerajaan negeri yang diterajui Barisan Nasional memperkenalkan sistem pengiliran Ketua Menteri, Sembilan tahun diperlukan untuk meneturalisasikan tindakan yang berlaku selama sembilan tahun sebelum itu.

Kini, kerharmonian antara kaum bertapak semula, apatah lagi melalui kepimpinan negeri yang dinamik yang diketuai Ketua Menteri Datuk Musa Haji Aman.

Musa dalam pentadbiran beliau, memperkenalkan kerja berpasukan yang merangkupi berbagai kaum, bukan sahaja ditujukkan melalui kabinet negeri juga di peringkat pentadbiran.

Di Sabah, sebenar kerharmonian kaum terjalin, jika tiada pemimpin pembangkang yang membuat kacau, dengan dakwaan-dakwaan yang merapu.

Sebagai contoh, pada PRU-13 lalu, para pemimpin pembangkang mempergunakan kenyataan Ibrahim Ali kononnya kalau Barisan Nasional menang, maka akan dilakukan pembakaran kitab injil, namun sehingga kini, selembarpun tiada yang dibakar.

Kenyataan-kenyataan para pemimpin pembangkang kebanyakkannya membangkitkan perasaan curiga mencurigai antara rakyat, kerana melalui cara ini sahaja mereka mendapat sokongan politik, kerana mereka tiada alternatif berkaitan pembelaan kepada rakyat.

Kerajaan apa kah kerajaan Persekutuan mahupun negeri senantiasa menitik beratkan soal pembelaan kepada rakyat.

Para pemimpin kerajaan tidak mengenal masa, tidak mengenal perayaaan, mereka semua berganding bahu merayakannya bersama, apa kah itu hari raya, apakah itu pesta menuai, apa kah itu natal, dan atau apa kah itu perayaan tahun baru cina.

Setiap perayaan, sukar kita melihat siapa yang merayakan, kerana rakyat saling gaul mengaul antara satu sama lain, bagaikan sebuah keluarga besar.

Di kedai-kedai kopi, adalah pemandangan biasa, dalam satu meja berbagai warna kulit, berbagai bentuk muka saling duduk bersama-sama. Dalam keluarga, juga berlaku campuran berbagai agama.

Kewujudan semua ini, kerana kedinamikan kepimpinan, apa tah lagi diperkuat melalui cara pemerintahan dan pentadbiran.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels