24 April 2015

Ketaksuban Agama Jangan Merebak Ke Sabah: Musa

1. Ketaksuban agama, tidak boleh merebak ke Sabah. Sebabnya Sabah yang mempunyai lebih 32 sukuan, berbagai adat resam dan agama, ketaksuban agama boleh menghancurkan keharmonian antara kaum.

2. Kelajuan informasi masa kini, tindakan ketaksubaan agama yang berlaku di kawasan lain di Malaysia, begitu cepat diketahui. Walaupun bukan berlaku di Sabah, sedikit sebanyak dapat mempengaruhi emosi penganut-penganut agama yang merasakan ditindas.

3.Kehancuran keharmonian berbilang kaum seperti Malaysia amnya dan Sabah khasnya, akan mudah dihacurkan, jika diperapi dengan kepercayaan. Kerana agama, sesebuah negara boleh hancur, seperti mana belaku di Bosnia.

7. Persengkatan agama, jika tidak dibendung, boleh menjadi seperti api dalam sekam, menunggu untuk menyala besar. Atas sebab itu, ketaksuban beragama perlu dihindarkan terutama negeri seperti Sabah.

8. Perbalahan berkaitan penggunaan nama "ALLAH" masih segar, kerana hanya berlaku ketegangan berkenaan kalimah itu pada tahun 2011, namun kini, tindakan menurunkan SALIB di Taman Medan, Selangor menjadi katalis kepada persengkatan agama.

9. Kejadian di Taman Medan itu, walaupun bukanlah isu besar, akan tetapi kuasa maklumat yang cepat, ianya menjadi viral, bukan sahaja di ketahui di seluruh negara, malah dunia.

10. Kejadian di Taman Medan, Selangor walaupun diselesaikan dengan baik, namun ekoran ada pihak-pihak politik yang ikut campur, akhirnya isu yang sudah selesai tersebut, menjadi isu besar pula.

11. Pihak-pihak tertentu, perlu mengambil iktibar daripada kejadian itu, walaupun ianya perkara kecil, akan tetapi kerana saluran maklumat yang begitu cepat, dengan tokok tambah yang menggambit emosi, perkara kecil menjadi besar.

12. Pihak pembangkang, hanya menunggu masa, apa sahaja yang isu yang berimpak negatif kepada kerajaan, sudah tentu diapi-apikan agar supaya menggambarkan bahawa kerajaan tiada keupayaan mengurus negara.

13. Ketua Menteri Sabah yang sedang melakukan lawatan kerja ke London, terpaksa mengeluarkan kenyataan, bahawa di Malaysia, sebenarnya tiada ruang ketaksuban agama. Menurut Ketua Menteri Sabah itu " Kami di Sabah tidak mahu mana-mana paparan ketiadaan toleransi agama di negeri kita yang harmoni ini" Kenyataan Datuk Musa menjadi tajuk utama surat khabar tempat pada Jumaat.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels