26 May 2015

Kenapa Geran Komunal Diperkenal?

1. Sebaik sahaja dilantik sebagai Ketua Menteri pada tahun 2003, Datuk Musa Aman mengambil tindakan drastik, tidak meluluskan sebarang permohonan tanah. 

2. Asas kepada tindakan beliau itu, adalah telah hilangnya 1.4 juta hektar tanah yang diberikan kepada rakyat, kerana tanah-tanah tersebut telah dijual.

3. Musa memikirkan, jika tiada mekanisme baru diperkenal, besar kemungkinan sebahagian tanah Sabah akan dimiliki orang lain, malah bakal menyedihkan, apabila orang-orang kampung terusir daripada kampung halamannya sendiri.

4. Masalah pendudukan haram tanah kerajaan oleh rakyat, bukan kerana mereka itu tidak bertanah, akan tetapi tanah yang telah diberikan, telah dijual. 

5. Untuk mengelak pendudukan tanah kerjaan secara haram, maka kerajaan negeri memperkenalkan geran tanah komunal, di mana tanah tersebut boleh diwarisi turun temurun, kerana status tanah itu tidak boleh berpindah milik aka tidak boleh dijual.

6. Tanah merupakan aset penting dalam pembangunan rakyat, tanpa tanah, maka terlalu sukar membangun rakyat dalam semua aspek.

7. Pandangan jauh Musa, setidak-tidaknya menjamin agar rakyat negeri ini mempunyai tanah, setidak-tidaknya untuk tapak rumah.

8. Melalui geran tanah komunal, ianya mudah diusahakan kerana tidak dipisah-pisahkan. Generasi akan datang boleh memajukan tanah tersebut melalui sistem koperasi atau sebagainya.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels