1 May 2015

Keperluan Rakyat Keutamaan Musa

1. Semalam (Khamis) Datuk Musa melihat sendiri kadar pelebaran Putatan-Petagas. Pelebaran jalan tersebut dilakukan, kerana pertambahan jumlah kenderaan yang menggunakan jalan itu bertambah luar biasa. Selain daripada pertambahan kenderaan, membangunnya daerah Putatan yang begitu pesat selepas berpisah dengan Penampang, begitu ketara sekali.

2. Putatan 10 Tahun lalu, bukan lagi Putatan sekarang. Daerah itu bagaikan mini bandar yang lengkap serba serbi.

3. Musa yang dilantik sebagai Ketua Menteri Sabah pada Tahun 2003, melihat potensi Putatan, sebagai bandar satelite Kota Kinabalu. 

4. Putatan yang terletak berhampiran Lapangan Terbang Antarabangsa Kota Kinabalu, pintu utama masuk ke negeri di bawah bayu, membangun rancak sejak kebelakangan ini. Akibat pembangunan yang rancak itu, nilai hartanah di kawasan itu melambung tinggi.

5. Parlimen Putatan yang mempunyai dua kawasan DUN Petagas dan Tanjong Aru, tidak diwakili oleh satu komponen parti, kerana Parlimen Putatan di wakili UPKO, DUN Petagas oleh Umno, manakala Tanjong Aru- Parti PBS, Walaupun kawasan ini, termasuk dalam kawasan spra bandar, yang biasanya para pengundi merupakan penyokong pembangkang, namun, sejak PRU 2004, semua kawasan dimenangi UBN, termasuklah pada PRU-13, di mana PRU tersebut dianggap sebagai IBU kepada semua pilihanraya di negara ini.

6.Keadaan di Putatan adalah kebalikan di kawasan yang bersempadanan, seperti Parlimen Penampang dengan DUN Moyog dan Kapayan, semuanya dimenangi pembangkang pada PRU-13.

7. Dua minggu sebelum semalam, Musa melawat kawasan-kawasan yang dimenangi Pembangkang termasuk Parlimen Kota Kinabalu dan Penampang. Sebagai Ketua Menteri, beliau tidak mengira kawasan, yang mustahak adalah penyediaan keperluan rakyat demi keselesaan mereka.

8. Pada Khamis, selepas melawat Putatan, Musa meneruskan lawatan ke Kawasan Papar, untuk melihat sendiri perkembangan dan kelajuan pembinaan peruamahan rakyat (PPR). 

9. Musa memberi contoh melalui tindakan dan tauladan dengan merancakkan turun padang. Beliau tidak terikut-ikut politiking seperti yang diamalkan para pemimpin tertentu. Musa macam tidak terganggu dengan keadaan politik semasa, di saban hari, Perdana Menteri mendapat berbagai kritikan daripada semua penjuru, khususnya daripada Mantan Perdana Menteri- Tun Dr Mahathir.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels