15 May 2015

Wang Tebusan: Penggalak Penculik Rentas Sempadan

1. Untuk kesekian kalinya, sempadan Pantai Timur Sabah berjaya dibolosi oleh penculik rentas sempadan. Hanya dua bulan lalu, seorang anggota polis, berjaya dibebaskan, walaupun tiada kenyataan berkaitan wang tebusan.

2. Penculik tidak pernah meminta atau membuat kenyataan berkaitan politik, yang kita dengar hanya berkaitan dengan wang tebusan.

3. Memang berkali-kali pihak Malaysia menafikan, apabila mangsa culik dibebaskan, tidak pernah menyebut bayaran wang tebusan, sebaliknya memberi penghargaan kepada pasukan keselamatan kerana berjaya membebaskan mangsa tanpa syarat.

4. Semalam di Restoran Ocean King Sandakan, dua orang rakyat Sabah diculik lagi. Dalam operasi menculik itu, ternyata penculik begitu berani, tanpa memakai topeng, lagipun keadaan restoran yang ramai dengan pelanggan. Perbuatan menculik itu, hanya mengambil masa satu minit, menggambarkan bagaimana profesionalnya para penculik.

5. Semasa menculik tersebut, seolah-olah penculik sudah tahu target mereka, ertinya, kecurigaan bahawa terdapatnya kerjasama dengan orang dalam mempunyai kerbarangkalian yang tinggi.

6. Penculikan pada waktu malam, hanya boleh dilakukan oleh mereka yang benar-benar mahir dengan keadaan persekitaran. 

7. Meskipun pihak keselematan digerakkan dengan cepat, dan membawa perintah, menahan dan penculik, namun sehingga kini (lebih 20 jam) belum ada maklumat kejayaan operasi keselamatan itu.

8. Nampaknya aset yang ditumpukan di Pantai Timur Sabah dan kos operasi yang beratus juta, belum mampu menghalang penculik rentas sempadan.

9. Menteri dalam negeri- Dato Zahid Hamidi mengesaki, bahawa penculikan di Sandakan itu didalangi dua beradik rakyat Filipina Milson Muktadil (30) dan abangnya Badong@ Admil Muktadil (40).

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels