5 June 2015

Gempa Bumi Sabah: Musa Bertindak Cepat

1. Gempa bumi yang melanda Sabah pada jam 7.15.51 pagi 10km Barat Laut Ranau Sabah di kedalaman 80km, telah mengeggarkan kawasan Pantai Barat Sabah daripada Kudat hingga ke Beufort.

2. Selepas sahaja kejadian tersebut, Ketua Menteri Sabah telah bertindak cepat, pertama mengumumkan cuti bencana bagi Kakitangan Kerajaan bagi kawasan Ranau, kedua telah mengarahkan pengaktifan Jawatankuasa Bencana Alam negeri,

3. Melalui tindakan cepat tersebut, beliau bertukar-tukar tweet dengan Menteri Pertahanan Dato Hishamuddin Hussien dan Dato Masidi Manjun, berkaitan bentuk bantuan yang boleh diberikan kepada para pendaki Gunung Kinabalu yang terperangkap.

4. Sehingga tulisan ini ditulis, masih 89 pendaki gagal dikesan, namun pihak Majlis Keselamatan Negara yang diketuai Brig Jeneral Masrani sedang bertungkus lumus mengesan para pendaki tersebut dengan menggunakan berbagai aset termasuk Helikopter EC735 yang mampu digunakan dalam keadaan ekstrim.

5.Tindakan cepat Ketua Menteri mendorong berbagai pihak juga bertindak cepat, termasuk pasukan keselamatan dan bomba.

6. Gegaran pagi Jumaat yang berkekuatan 6 pada Richter Scale telah mengakibatkan gegaran kuat termasuk merosakan harta benda di sekikar kawasan pusat gegaran.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels