21 September 2015

Tahun Ini: Hari Malaysia Yang Bermakna Kepada Rakyat Sabah

1. Pada malam Hari Malaysia di Padang Bandaran Kota Kinabalu, 16 September lalu, sesiapa yang hadir atau menonton TV, pasti melihat betapa gembiranya Ketua Menteri Sabah- Datuk Musa Aman sepanjang malam itu, baik semasa beliau berucap sebelum ucapan Perdana Menteri.

2. Musa dengan senyuman yang amat bermakna, tanda kegembiraan mewakili rakyat Sabah yang beliau pimpinan sejak tahun 2003.

3. Suara-suara sumbang sebelum ini, terutama jawatan-jawatan yang dibiayai persekutuan, khususnya guru-guru,dalam tempoh 3 tahun, di semua peringkat dijadikan 90 peratus anak watan Sabah. Selepas 52 tahun merdeka, keadaan ini belum pernah berlaku.

5. Satu lagi yang mengembirakan Musa kelulusan kerajaan persekutuan bagi membina Trans-Borneo di kawasan Sabah, akan dilaksanakan sepenuhnya oleh kontraktor Sabah. Tindakan seumpama ini jarang berlaku bagi projek yang dibiayai sepenuhnya oleh kerajaan Persekutuan.

6. Apa yang dilihat semua keadaan ini berlaku, kerana hubungan antara pemimpin negeri dan pusat amat akrab, dan mempunyai matalamat yang sama, iaitu memberi kepercayaan kepada rakyat negeri untuk melaksanakan projek yang dilaksanakan di dalam negeri. Tujuan keputusan ini, agar anak watan negeri menimba pengelaman untuk berdepan dengan persaingan yang amat mencabar di masa depan.

7. Melihat kepada keputusan-keputusan kerajaan pusat terhadap Sabah, OKB tidak nampak lagi, rungutan apa yang perlu ditimbulkan oleh pihak-pihak tertentu, khusus Dr Jeffrey atau SSKM.

8. Sebenarnya rungutan Jeffrey dan SSKM sebenarnya sudah lama dalam agenda Musa melalui Hala Tuju Pembangunan Sabah yang beliau lancarkan sebaik sahaja dilantik Ketua Menteri.

9. Sebagai rakyat Sabah, OKB bukan sahaja berpuas hati akan tetapi turut gembira. 

10. Seharusnya semua rakyat turut gembira dan berdoa agar Ketua Menteri bersama-sama para pemimpin yang dipimpin beliau senantiasa sihat untuk terus membela rakyat.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels