2 October 2015

Tambahan Kerusi DUN Sabah- Parti Mana Diberi Kepercayaan?

1. Jika tambahan kerusi Dewan Undangan Negeri Sabah boleh digunapakai pada PRU-14, komponen parti mana yang bakal diberi tanggungjawab? 

2. Melihat pertamabahan kerusi tersebut, kebanyakkannya melibatkan kawasan bumiputera, khususnya bumiputera islam, maka jika dilihat daripada komponen parti mana yang bakal diberikan kepercayaan adalah parti Umno.

2. Sebagai rekod, pada PRU-13 lalu, Umno hampir menang 100 peratus bagi kawasan yang ditandingi, walaupun kemenangan itu tercacat, kerana kalah di kawasan DUN Klias kepada mantan pemimpin Umno Datuk Lajim Ukin yang keluar daripada parti menjelang PRU tersebut. Walaupun Lajim menang, namun kemenangan itu hanya majoriti kecil, iaitu 194 undi.

3.Persempadanan baru Sabah meliputi tujuh kawasan pilihan raya negeri yang baru iaitu Darau di Sepanggar, Mengkabong di Tuaran, Limbahau di Papar, Pandasan di Kota Belud, Sepagaya di Lahad Datu, Langkon di Kota Marudu dan Bukit Garam di Kinabatangan.

4. Melihat kepada persempadan tersebut, nampaknya hanya Umno dan PBS bakal menerima tambahan kerusi, kerana melihatkan kepada taburan pengundi serta kebolehmenangan calon. PBS kemungkinan besar diberikan DUN Langkon, kawasan tradisi parti itu.

5. Jika pertambahan kerusi menjadi kenyataan, maka pada PRU-14, kerusi DUN Sabah akan menjadi 67. Bagi parlimen pula, kemungkinan status quo dipertahankan, iaitu 25. Pada PRU-13, Bn menang 22 Parlimen, manakala DAP 2 dan PKR satu. Bagi kawasan Dun pula, BN menang 48, manakala PKR-DAP-STAR 12.

6. Melihat kepada perkembangkan politik terkini, khususnya di Sabah, nampaknya, parti pembangkang, tidak akan dapat mengulangi kejayaan pada PRU-13 lalu. Walaupun demikian, Bn kemungkinan besar akan gagal menawan Parlimen Penampang serta dua kawasan Dun, demikian juga Parlimen Kota Kinabalu bersama dua Dun, akan tetapi bagi Parlimen Sandakan, serta Dun Klias, bakal ditawan semula oleh BN. Di kawasan Tawau pula, kawasan Sri Tanjung, kawasan itu akan terus mencacatkan keupayaan Bn di kawasan tersebut.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels