18 November 2015

Sabah Akan Terus Simpanan Tetap Bn

1. Terlihat bagaimana para MP Bn Sabah kecuali MP Semporna menyokong DS Najib Razak melalui sokongan terhadap Bajet2016. Daripada 22 MP Bn Sabah, 21 menyokong bajet tersebut. 

2. Sabah mempunyai 25 kawasan parlimen. Pada PRU 2004 dan 2008, hanya satu kawasan terlepas kepada pembangkang, kecuali pada PRU-13, di mana pembangkang menambah 2 kerusi, iaitu Penampang dan Sandakan.

3. Melihat kepada keadaan politik semasa, walaupun berbagai isu nasional menyelubungi negara, dan isu GST, nampaknya rakyat Sabah masih berdiri teguh kepada kerajaan Bn. 

4. Para wakil rakyat Bn Sabah, adalah mereka yang mewakili kawasan masing-masing, mempunyai perasaan yang sama dengan rakyat yang diwakili. Perasaan rakyat yang diwakili itu dizahirkan melalui para MP yang mereka pilih , dan ditunjukan melalui sokongan terhadap Bajet 2016 yang dibentangkan oleh Perdana Menteri yang juga Menteri Kewangan pada 23 oktober lalu di Dewan Rakyat.

5. Para pemimpin Sabah yang mendengar degup jantung rakyat yang diwakili mereka, kecuali Semporna, menganggap bahawa kepimpinan DS Najib merupakan yang terbaik untuk Sabah. 

6. Kepimpinan DS Najib Razak, bukan sahaja mendapat sokongan para pemimpin Bn di Sabah, akan tetapi sokongan Ketua Menteri Sabah yang juga Pengerusi BN negeri dan Pengerusi Perhubungan Umno Negeri- Datuk Musa Haji Aman, akan terus memperkokoh kedudukan Perdana Menteri, malah melalui sokongan tersebut, Sabah akan terus menjadi simpanan tetap Bn pada PRU-14 akan datang.

7. Sebenarnya, selepas sahaja keputusan PRU-13, di mana dua kawasan yang dimenangi pembangkang di peringkat parlimen dan 12 kawasan dun, rakyat di kawasan-kawasan tersebut merasa tertipu oleh dakyah pembangkang sebelum PRU itu. Kini, rasa menyesal rakyat di kawasan-kawasan tersebut ditunjukkan melalui sokongan mereka terhadap aktiviti-aktviti Bn di kawasan-kawasan tersebut, malah dua ADUN pembangkang awal-awal lagi telah mengistiharkan diri sebagai ADUN mesra Bn, iaitu ADUN Matunggong dan ADUN Kedamaian. Malah ADUN Kedamaian telahpun diterima oleh PBRS parti kompnen BN sebagai salah seorang Naib Presiden Parti itu.

8. Kini rakyat Sabah terutama di kawasan yang dimenangi pembangkang, menyedari, bahawa perjuangan Ketua Menteri Sabah adalah untuk rakyat keseluruhan, tanpa mengenal suku dan agama, melainkan memajukan Sabah untuk generasi akan datang.

9. Melalui kepimpinan Musa, dijalankan berbagai program untuk rakyat termasuklah penghijauan negeri ini, agar negeri ini akan terus menjadi tumpuhan pelancong asing, kerana kehijauan semulajadi yang senantiasa terperlihara.

10.Dalam masa 4 tahun daripada sekarang, diperkirakan Sabah akan menikmati semula pendapatan melalui perkayuan, kerana impak kepada pemuliharan hutan yang terkawal, sejak 20 tahun lalu. Selain itu, Sabah juga akan menjadi pengeluar undang peliharaan terbesar, apabila projek udang di Pitas beroperasi sepenuhnya.

11. Sabah di bawah teraju Musa, bukan sahaja diiktiraf oleh Ketua Audit Negara sebagai negeri yang mengamalkan tata urus kewangan yang baik, akan tetapi penarafan antarabangsa juga memberi gred AAA kepada pengurusan kewangan negeri.

12. Sabah, sejak diterajui Musa, bukan sahaja mampu mengumpul simpanan kewangan negeri yang cukup besar, malah dapat erangka bajet negeri yang cukup besar, malah memcatit rekod, selain itu, amalan pengurusan negeri yang telus dan teratur, membuatkan lebihan dagangan negeri senentias surplus beberapa tahun lamanya.

13. Pada November ini, Musa akan membentangkan bajet tahun 2016, apa kah bajet tersebut akan melepasi angka RM4bilion seperti tahun 2014 dan 2013? sama-sama kita tunggu, kerana bajet tersebut mengambarkan pembelaan kepada rakyat  Sabah yang terus memilih kerajaan Bn dan seterusnya menjadikan Sabah terus menjadi simpanan tetap Putrajaya.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels