7 April 2016

Penutupan Perdagangan Laluan Laut Pantai Timur Sabah

Kabinet Sabah sebulat suara menghentikan serta merta perdagangan laluan laut di kawasan Pantai Timur Sabah, atas sebab keselamatan.

Sebenarnya, sejak tahun 2013, sebaik sahaja serangan pengganas Sulu di Kg Tanduo, Lahad Datu, penulis kerap sekali menulis dan mencadangkan, agar perdagangan laluan laut di Pantai Timur Sabah dihentikan, sebagai cara untuk menghalang tindakan penculikan oleh kumpulan penculik daripada Selatan Filipina.

Perdagangan laluan laut bagi kawasan itu, termasuk sistem barter trade antara dua wilayah, namun ianya juga merupakan punca ketirisan di pihak Malaysia, khususnya berkaitan komoditi bersubsidi, seperi gas LPG, minyak masak, beras, diesel dan petrol, selain komoditi makanan seperti tepung.

Setakat ini, belum ada data statistik yang diterbitkan, keuntungan komparatif bagi Sabah dalam sistem perdagangan barter trade atau perdagangan laluan laut. Apa yang kerap didengar, adalah banyaknya diesel/petrol bersubsidi yang berjaya disita selain tong-tong gas LPG. Malah, di kawasan Tawau, pembeli gas LPG perlu menunjukkan My Kad, bagi membeli gas memasak tersebut.

Sebenarnya, perdagangan laluan laut antara Selatan Filipina dan Tarakan, menyumbang kepada kenaikan harga barangan keperluan asas bagi rakyat di kawasan itu, disebabkan faktor permintaan dan penawaran. Barangan yang sepatutnya untuk rakyat kawasan itu berkurangan, atas sebab sebahagian besar di hantar ke negara jiran. Melalui kaedah demikian, maka peruncit mengambil kesempatan menaikan harga. 

Oleh kerana keputusan Kerajaan Negeri bermula daripada semalam, bahawa seluruh aktiviti perdagangan laut dihentikan serta merta, maka dengan sendirinya, barangan keperluan asas, bagi rakyat kawasan itu, akan stabil, malah harga jualan akan terdorong untuk turun. 

Tindakan Kerajaan negeri menghentikan aktivti perdagangan melalui laut sebenarnya mempunyai matalamat serampang dua mata. Pertama untuk mengelak penculikan dan kedua menghalang peyeludupan barangan ke luar atau masuk seperti gas LPG, diesel dan petrol, juga pendorong kepada kestabilan harga barangan keperluan asas.

Tindakan kerajaan Negeri Sabah, memberhentikan perdagangan laut di kawasan Pantai Timur Sabah, sebenarnya satu tindakan yang ditunggu-tunggu, dan seharusnya disokong penuh.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels