26 December 2016

Jangan Hanyut Permainan Lim Kit Siang

Lim Kit Siang menyeneraikan 40 “soalan” yang dimuat naik pada blog pemimpin DAP itu yang ditujukan khas kepada Datuk Dr Salleh Tun Said, sebenarnya satu permainan mengalih pandangan, daripada masalah utama yang didepani para pemimpin parti pembangkang, khususnya Lim Guan Eng (rasuah), Tan Sri Muhiyiddin Yassin (hubungan dengan isteri orang) , Datuk Shafie Apdal (water gates Sabah) dan skandal Seks Anina Shaduddin. Selain itu, perbalahan berkaitan kedudukan siapa bakal Perdana Menteri Pakatan Harapan/pembangkang, seandainya menang pilihan raya ke-14.

Kalau diamati “soalan-soalan” itu, sebenarnya, bukanpun soalan, kerana apa yang ditimbulkan, sebenarnya sudah menjadi pengetahuan umum/rakyat, malah kebanyakan perkara yang ditimbulkan, Kit Siang sendiri tahu duduk perkaranya. kedudukan Kit Siang, seperti kata peribahasa sudah gaharu cendana pula, sudah tahu bertanya pula.

Adalah biasa, apabila seseorang dalam kedudukan tidak menentu atau ketandusan idea atau terkena snok tanjung, khasnya berhubungan dengan kenyataan pemimpin utama DAP itu berkenaan dengan kedudukan Perdana Menteri dengan menamakan Dato Seri Wan Azizah Wan Ismail dan Timbalannya adalah Tan Sri Muhiyiddin Yassin, jika kelak, pembangkang menang PRU-14, mendapat maklum balas negatif daripada pemimpin pembangkang khususnya daripada Tun Dr Mahathir dan Rafizi Ramli. Bagi mengelabui mata rakyat, berhubungan dengan kenyataan Kit Siang itu, maka beliau melakukan pendekatan “damage control” dengan menjadikan Datuk Salleh sebagai “punching bag” , supaya Menteri Komunikasi dan Multimedia itu terhilang fokus daripada memberi penjelasan kepada kecaluran pembangkang, kepada perkara-perkara lain yang seharusnya, bukan perkara pokok, akan tetapi perkara-perkara yang sudah jelas di mata rakyat.

Kit Siang, merupakan pemimpin politik berpengalaman, jika seseorang ahli politik, tidak mengamati betul tindak tanduknya, maka akan terperangkap. 

Memang benar, melayan atau menjawab “persoalan-persoalan” yang ditimbulkan Kit Siang hanya membuang masa, dan tidak mempunyai impak apa-apa. Melayan, kenyataan pemimpin DAP, bagaikan menabur garam ke laut.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels