30 December 2016

Persepsi Rasuah- Bapa Borek Anak Rintik

Pembangkang di Malaysia, meracuni rakyat dengan andaian, kononnya, jika ada projek bernilai RM10juta, maka cara agihan projek itu, RM4juta for me, RM3juta for you dan RM3juta kos projek. Jika projek mitigasi banjir Penampang dan Putatan berkos RM400juta, maka RM160juta for me, RM120juta for you dan hanya RM120juta untuk projek mitigasi. Mereka menyimpulkan, kadar rasuah sehingga 70 peratus, sebab itulah semua projek yang bermatalamat rakyat tidak sampai ke bawah, sebagai contoh kata mereka projek bekalan air bersih luar bandar (BALB) negeri Sabah yang bernilai RM3.3bilion, hanya 30 peratus sahaja sampai di lapangan, sebab itulah masalah bekalan air Sabah tidak selesai.

Pembangkang meracuni rakyat, bahawa kadar rasuah sehingga 70 peratus, kerana kelakuan bapa borek anak rintik, kerana Perdana Menteripun kata mereka terlibat amalan rasuah khususnya yang melibatkan 1MDB dan SRC International.

Pembangkang berjaya mengeksploitasi isu 1MDB dan dana RM2.6bilion, dan kini mereka mempergunakan isu Felda, bahawa kerana amalan rasuah, maka syarikat gergasi itu mengalami kerugian.

Pembangkang benar-benar mengeksplotasi keadaan Felda, sebabnya mereka tahu, bahawa sebanyak 54 kawasan Parlimen terletak di kawasan Felda, dan pada PRU-PRU lalu, kawasan-kawasan itu dimenangi parti Barisan Nasional.

Pembangkang cukup yakin dengan mengekploitasi Felda, dan jika tindakan itu boleh menyebabkan swing votes 5%, maka pembangkang boleh menang sekurang-kurangnya separuh daripada jumlah kerusi tersebut. Jika itu berlaku, maka tidak dapat dinafikan, bahawa PRU-14, merupakan pengakhir kerajaan Parti Barisan Nasional.

Bagi maksud undi, pembangkang, mempersoalkan BR1M, dan bahawa skim bantuan kerajaan kepada kumpulan sasar itu, merupakan bentuk rasuah dan haram diambil. Mereka mensasarkan, hanya 1-2% daripada penerima BR1M, menyokong pendapat mereka itu bagi melengkapi sasaran swing votes 5% pada PRU-14 akan datang.

Tiada sesiapa yang boleh menafikan, jika melihat kepada keputusan PRU-13 lalu, jika pada PRU-14 berlaku swing votes 5% dan penyokong pembangkang tidak berubah, maka kemenangan akan berpihak kepada parti-parti pembangkang. Namun, keadaan ceteris paribus, tidak semestinya berlaku, kerana setiap PRU, berlainan isu, berlainan pendekatan.

Pemenang pada PRU-14, terletak kepada pihak-pihak yang mampu mengeksplotasi keadaan khususnya yang mempengaruhi fikiran rakyat dalam masa singkat. Faktor-faktor yang dapat mempengaruhi fikiran rakyat, khususntya berkaitan persepsi. Fikir-Fikirkan lah

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels