11 January 2018

ANTARA MALU DAN SEGAN

ANTARA malu dan segan, adalah dua perkataan yang hampir sama maknanya. Namun, malu bersifat negatif, kerana apabila seseorang malu, kerana telah bertindak sesuatu yang tidak elok, tidak sopan, malah termasuk bertindak di luar norma-norma kehidupan, manakala segan pula, bersifat positif, kerana seseorang yang segan itu, berhadapan dengan pihak lain yang lebih arif, lebih bijaksana, tokoh dan pemimpin berkarisma dan sebagainya.

Malu mewakili seseorang yang merasa bersalah, manakala segan terletak pada seseorang yang didepani.

Dalam pesta pilihan raya, mereka yang membawa tag malu, sudah tentunya, tidak mampu berdepan dengan rakyat, sebab itu, ada wakil-wakil rakyat yang berpenggalpun boleh tewas dalam pilihan raya.

Namun, pemimpin yang membawa tag segan atau dengan kata sifat disegani, maka akan berlaku sebaliknya, pengundi atau rakyat akan merasa malu jika tidak memilihnya semula. Pengundi merasa pada keadaan yang bersalah, kalau tidak memilih pemimpin atau calon yang disegani.

Di Negara ini, kita menyaksikan ramai wakil-wakil rakyat yang berpenggal-penggal menjadi wakil rakyat. Setiap pilihan raya, mereka tetap menang, walaupun pihak luar kawasan di mana pemimpin itu bertanding berpendapat, bahawa pemimpin itu perlu memberi peluang kepada pemimpin lain.

Pilihan raya, adalah bersifat massa. Persepsi, keyakinan, harapan, merupakan faktor-faktor yang mempengaruhi rakyat/pengundi, di samping isu pembangunan, kemajuan dan perancangan pihak parti-parti yang bertanding.

Kini, setiap daripada kita dapat ikuti, bagai mana para pemimpin, penyokong Bn, memandang sinis terhadap kembalinya Tun Mahathir sebagai PM, jika PH menawan Putrajaya. Sebabnya, kembalinya Tun M membawa persepsi, keyakinan dan harapan kepada rakyat, dan sudah tentunya rakyat mempunyai pilihan, samada Bn atau PH.

Demi memadam persepsi, keyakinan dan harapan itu, maka pemimpin dan penyokong Bn, bertindak menggali semula segala kelemahan yang ada pada mantan PM itu. Dengan menggali semula semua kelemahan itu, diharapkan boleh menjadi pertimbangkan rakyat/pengundi semasa PRU.

Kita Nampak, tindakan para pemimpin dan penyokong Bn, berusaha meletakan dua perkataan MALU DAN SEGAN secara tidak langsung. Malu diletakkan pada Tun M, manakala segan diletakan kepada rakyat.

Memandangkan rekod dan membawa kepimpinan yang telah teruji, Bn diletakkan oleh para pemimpin Bn dan penyokong sebagai parti yang disegani, atas sebab itu, rakyat akan merasa malu, jika tidak memilih semula gabungan 13 parti itu.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels