19 January 2018

BUANG PERSEPSI MENANG KERANA PARTI

PARA wakil rakyat Bn, kena melihat pencapaian mereka selama menjadi wakil rakyat. Apa kah pencapaian mereka itu telah memenuhi citarasa dan kehendak rakyat. Mereka harus jujur dan adil pada diri sendiri, pada parti, dan jika merasakan bahawa pencapaian mereka, dibawah "par", jangan lagi tersorong-sorong, termasuk melobi, untuk dicalonkan semula.

Seorang calon, perlu menganggap selain sumbangan parti, sumbangan diri sendiri sebagi pemimpin juga perlu diberi nilai, kerana rakyat/pengundi, selain melihat parti juga akan melihat calon.

Wakil rakyat "incumbent" perlu mengumpul rungutan di kawasan masing-masing, dan jika rungutan itu membawa kepada impak negative kepada parti jika mereka dicalonkan semula, maka perlu mengakui secara "gentlemen" memberitahu pucuk pimpinan untuk tidak dicalonkan semula. Namun, sifat manusia, tidak mahu mengakui kelemahan sendiri, sehingga bertegas juga untuk dicalonkan, malah menghantar pelobi, dengan berbagai misi, jika sipulan tidak dicalonkan, maka boleh menyebabkan parti kalah. Situasi inilah yang berlaku, pada PRU-13, calon yang sepatutnya tidak dicalonkan akan tetapi dicalonkan, manakala calon yang perlu dicalonkan, tidak dicalonkan.

Tindakan terbaik, apabila sokongan terhadap parti dan calon saling mengisi (complement) antara satu sama lain, kerana menerusinya, maka calon-calon boleh menang dengan majority besar. Fikir-Fikirkan Lah

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels