19 January 2018

NABAWAN DESTINASI PM KALI INI

Sebahagian Penyokong Bn Menunggu Ketibaan Perdana Menteri di Nabawan
TAHUN lalu, seharusnya Dato Seri Najib Razak, melawat Nabawan sempena mesyuarat berkelompok Bahagian Umno, namun disebabkan komtimen kerja yang mendesak, maka beliau diwakili oleh Ketua Menteri Sabah- Tan Sri Musa Aman pada majlis tersebut.

Kerana komited mahu melawat Nabawan, akhirnya hari ini Jumaat, PM ke-6 Negara itu menjejakan kaki di daerah pedalaman itu.

Nabawan merupakan daerah kecil terletak dalam parlimen Pensiangan, selain itu juga merupakan salah satu kawasan DUN di parlimen tersebut, satu lagi kawasan DUN Sook.

Pada PRU-13, kawasan itu dimenangi calon Bn menerusi Datuk Bobbey Ah Fang bin Suan, apabila mendapat undi sebanyak 3,816, dengan majority 342, apabila lawan PKR mendapat 3,472 undi.

Majoriti pengundi DUN itu adalah etnik KDM.

Menjelang PRU-14, parti-parti yang melawan Bn, menumpukan usaha mereka di kawasan-kawasan KDM, kerana menurut hemat mereka, kaum itu, mudah dipengaruhi untuk berubah. Mereka mendasari pengalaman politik Sabah tahun 1976 dan tahun 1985, bahawa perubahan berlaku di kawasan KDM. Namun, mereka itu tidak mengambil kira perubahan lanskap politik Sabah, bahawa keadaan tahun yang mereka rujuk itu, sudah merupakan nostalgia dan catitan sejarah.

Lawatan Perdana Menteri ke Nabawan pada hari ini, yang disambut ribuan rakyat, di atas kertas, rakyat/pengundi di kawasan itu tetap teguh pada Bn.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels