13 January 2018

PARLIMEN SEMPORNA: JADI TUMPUAN PADA PRU-14 SABAH?


Pulau Sipadan-Terletak Di Semporna, Sabah
1. JIKA berpandukan pada PRU-PRU lalu termasuk PRU-13, kawasan itu memangpun wilayah Umno/Bn. Namun, kerana adanya scenario politik baharu, apabila MP kawasan itu yang mewakili Umno/Bn bertukar kepada parti lawan, telah menjadikan kawasan itu kawasan panas dan tumpuan pada PRU-14.

2. Jika pengundi kawasan itu, masih beteraskan kepada parti, maka di atas kertas, Umno/Bn tidak akan berdepan sebarang masalah mempertahankan kawasan itu.

3. Pada PRU-14, selain Semporna menjadi tumpuan, parlimen Pagoh, di Johor juga menarik untuk diamati. Selain itu, kawasan yang juga tidak kurang menarik untuk diikuti, adalah kawasan mana, mantan PM- Tun Dr Mahathir akan bertanding.

4. Bagi kawasan Semporna, belum ada penanda aras, bagai mana pengundi kawasan itu memilih. Walaupun demikian, indikasi sokongan peribadi, dapat dilihat menerusi undi yang diperolehi calon bebas di DUN Bugaya pada PRU-13. Kencenderungan mengundi berasaskan pengaruh peribadi, terlihat jelas menerusi calon bebas di kawasan itu.

5. Jika kecenderungan pengundian peribadi diterjemahkan pada PRU-14 akan datang, maka nisbah pengundi yang bakal mengundi calon parti yang melawan calon Umno/Bn, tidak akan lari jauh. Jika demikian, walaupun pertembungan antara calon Umno/Bn dengan parti lawan, khususnya calon parti Warisan Sabah, dan calon itu sudah pasti adalah Presiden parti itu, maka kemenangan masih berpihak kepada calon Umno/Bn.

6. Senario politik kini, khususnya kekuatan parti Warisan Sabah, adalah, kekuatan parti dan peribadi masih merupakan 1 dalam 1. Manakala, kekuatan Umno/Bn, selain kekuatan parti juga kekuatan calon, merupakan 2 dalam 1. Malah, jika dilihat secara keseluruhan, kekuatan bagi pihak Bn, adalah 4 dalam 1, iaitu, kekuatan parti, kekuatan calon, kekuatan Pengerusi Bn Negeri dan kekuatan Pengerusi Bn Pusat, tidak lain tidak bukan adalah Perdana Menteri.

7. Daripada pandangan mata kasar, sebenarnya apa yang berlaku di Semporna pada PRU-14, adalah pertembungan antara “David & Goliath”, walaupun Datuk Shafie menjadi wakil rakyat kawasan itu sejak tahun 1995, namun belum teruji secara langsung sejauh mana pengaruh beliau, kecuali menerusi pengaruh tidak langsung pada PRU-13, menerusi calon bebas di Dun Bugaya.

8. Tiada seorangpun dapat menulis dengan tepat, sejauh mana kekuatan Shafie di luar Umno/Bn. Apa yang ditulis, baik oleh penganalisa politik atau coretan-coretan di media social, atau cerita-cerita kedai kopi, hanya berbentuk andaian atau persepsi.

9. Keadaan Semporna, tidak boleh disamakan dengan keadaan Tambunan pada tahun 1984, kerana daerah Tambunan bukan sahaja dianak tirikan selepas dimenangi calon bebas pada PRK tahun itu, akan tetapi diturunkan status, daripada daerah kepada daerah kecil. Berlainan dengan Semporna, selepas MP kawasan itu menjadi pemimpin yang melawan Umno/Bn, Semporna menjadi perhatian bukan sahaja oleh pemimpin negeri malah pusat.

10. Pembangunan di bawa ke Semporna, umpamannya, pembinaan Pasar Besar Semporna telah dilancarkan pembinaannya oleh Ketua Menteri Sabah pada Februari tahun 2017. Rancangan membina Masjid Daerah telah dipersetuji oleh TPM- Datuk Dr Zahid Hamidi, pembinaan hotel 5 bintang dipersetujui oleh Ketua Menteri Sabah, demikian juga pembinaan Kompleks Sukan Semporna dilancarkan pada tahun lalu.

11. Pembinaan loji bekalan air bersih yang berkos RM150juta yang berkapasiti 30MLD sedang dalam penyiapan. Makna kata, kemajuan Semporna semacam bergerak laju, selepas Shafie menjadi pemimpin parti lawan.

12. Rakyat Semporna, perlu menganalisa sendiri, tentu ada pemimpin kawasan itu, yang menggerakan kemajuan itu, kata peribahsa bulan tidak akan jatuh ke riba, bulat tidak akan datang bergolek, pipi tidak akan datang melayang.

13. Mengapa penulis tertarik menulis berkaitan politik Semporna, kerana kawasan itu, telah menjadi buah bibir, selepas sahaja Datuk shafie Apdal keluar daripada Umno. Selain itu, pengakuan Perdana Menteri sendiri tahun lalu di Sandakan, bahawa mantan Naib Presiden Umno, meminta dilantik sebagai Ketua Menteri Sabah.

14. Menerusi pengakuan Perdana Menteri itu, maka pada PRU-14, Shafie selain bertanding di Parlimen juga akan bertanding di peringkat Dun.

15. Parti Warisan Sabah setakat ini, masih pada pendirian akan bergerak solo, dan jikapun melakukan kolaborasi dengan parti-parti tempatan yang melawan Umno/Bn, besar kemungkinan di kawasan-kawasan majoriti kaum cina.

16. Melihat pada harapan parti itu, mereka berpandukan kepada keadaan tahun 1976 dan tahun 1985, kononnya, scenario politik semasa Sabah berada pada keadaan tahun-tahun itu. Benar kah demikian? Sama-sama kita tunggu!!!.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels