23 January 2018

PRU-14: PILIH CALON YANG BERKHIDMAT BUKAN YANG BERHORMAT

Wakil Rakyat Sebagai Yang Berkhidmat
ADA dua kategori calon pada PRU-14, samada calon YANG BERKHIDMAT atau YANG BERHORMAT, dua-duanya mempunyai singkatan yang sama, YB.

Pengundi Sabah yang tersibar di 25 kawasan Parlimen dan 60 DUN, sudah tentu sudah dapat jawapan, mana wakil rakyat yang terkategori sebagai YANG BERKHIDMAT dan YANG BERHORMAT.

Bagi penulis, jelas wakil rakyat yang termasuk dalam kategori YANG BERHORMAT adalah mereka yang mewakili Parlimen Sandakan, Penampang dan Kota Kinabalu, manakala Semporna bermula tahun 2015. Untuk kawasan Dun, wakil rakyat yang termasuk dalam YANG BERHORMAT, adalah ADUN Tamparuli, Inanam, Likas, Api-Api, Kepayan, Moyog, Bingkor, Sri Tanjung, Klias, manakala ADUN Matunggong, Kedamaian dan Luyang, hanya separuh jalan menjadi YANG BERHORMAT sebelum bertukar kepada YANG BERKHIDMAT.
Wakil Rakyat Sebagai Yang Berhormat


Apa yang mencirikan seseorang wakil rakyat itu dipanggil YANG BERKHIDMAT? mereka itu berkhidmat kepada rakyat di kawasan masing-masing dengan memberikan pembelaan kepada mereka, manakala mereka yang termasuk YANG BERHORMAT, hanya melawat di kawasan masing-masing, kalaupun ada, hanya membawa berbagai dakwaan berkaitan wakil-wakil rakyat YANG BERKHIDMAT. Mereka itu, tiada cerita lain, melainkan membawa perkhabaran buruk, busuk lagi membusukkan. Manakala mereka yang tergolong YANG BERKHIDMAT sentiasa membawa khabar gembira dan ole-ole yang menyebabkan rakyat yang diwakili akan merasa gembira.

Wakil rakyat termasuk dalam kategori YANG BERKHIDMAT, boleh dikatakan elaun mereka diberikan kepada rakyat yang diwakili dalam berbagai cara, namun mereka yang tergolong YANG BERHORMAT, elaun atau apa-apa sahaja tuntutan sebagai wakil rakyat, semuanya masuk poket.

Sebenarnya pengundi yang memberikan status kepada mereka TERMASUK dalam kategori YANG BERHORMAT, membantu mereka dalam status itu mendapatkan pencen, elaun dan tuntutan-tuntutan lain untuk kegunaan peribadi,

Pada PRU-14, jika pengundi, mahu wakil rakyat yang terkategori sebagai wakil rakyat YANG BERKHIDMAT, maka tiada pilihan lain, selain memilih calon-calon parti Barisan Nasional.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels