11 January 2018

PRU-14 SABAH: BN PADA KEADAAN SIAP SEDIA

PADA prinsipnya Bn Sabah sudah dalam keadaan bersedia. berdepan dengan PRU-14. Gendang PRU itu hanya menghitung hari.

Senarai calon yang berpotensi sudah berada ditangan Perdana Menteri, atau setidak-tidaknya berada di tangan Pengerusi Bn Negeri.

Proses tapisan akhir sudah dilaksana. Bakal-bakal calon, selain bebas skandal atau sebarang isu, mereka itu, adalah daripada kalangan yang terbaik daripada kawasan masing-masing, dan sudah tentunya dipersetujui oleh seluruh peringkat di peringkat akar umbi, sebagai ayam tambatan berdepan parti lawan.

Pada PRU kali, Bn akan mengemukakan ramai calon baru, apa kah pertama kali menyertai pilihan raya atau pemimpin lama akan tetapi diberi amanah untuk memberi kemenangan di kawasan-kawasan yang ditandingi.

Apa yang jelas, Bn akan mempunyai 14 calon baru diperingkat DUN, dan 4 calon di peringkat parlimen. Daripada 14 calon, dua kawasan yang dimenangi Bn pada PRU-13 lalu, akan tetapi penyandang kawasan itu, samada meninggal dunia atau keluar daripada parti. Bagi peringkat parlimen pula, satu daripada 4 kawasan itu adalah Parlimen Semporna, kerana penyandangnya telah keluar daripada parti.

Sabah mempunyai 60 kawasan Dun, walaupun telah diluluskan persempadanan baru yang menjadikan jumlah Dun kepada 73. Tambahan Dun itu hanya menunggu kelulusan daripada Dewan Rakyat, yang dijangka mengadakan Sidang Khas pada Februari depan.

PRU-14 Sabah diakui oleh Pengerusi Bn Negeri- Tan Sri Musa Aman, adalah PRU yang paling sengit, atas sebab Bn terpaksa melawan bekas-bekas teman yang menubuhkan parti masing-masing untuk menunmbangkan parti yang pernah berjasa kepada mereka.


No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels