11 January 2018

PRU-14 Sabah: Semporna Under Control- Ramlee

Pada Rabu, penulis sempat berjumpa dengan ADUN Bugaya, merangkap Timbalan Biro Penerangan Umno Sabah, yang juga Pembantu Menteri Kewangan Negeri- Datuk Ramlee Marhaban di Pejabat Beliau di Bangunan Pusat Pentadbiraan Negeri Sabah (PPNS). Perjumpaan itu, memang tidak dijadualkan, kerana penulis tidak membuat temu janji, melainkan hanya mencuba nasib, kalau-kalau dapat berjumpa, jika beliau berada di pejabat.

Memang langkah kanan penulis, kerana kebetulan ADUN Bugaya itu, ada di pejabat dan setelah diberi tahu oleh pembantu khas beliau berhubungan dengan tujuan penulis, beliau bersedia berjumpa meskipun jam menunjukkan pukul 1.30 petang.

Rupanya, daripada pagi, beliau menerima kunjungan daripada rakyat beliau daripada ADUN Bugaya,

Penulis dipersilakan duduk di sofa ruang pejabat beliau. Selepas bersalaman, selain bertanya khabar, penulis to the point sahaja, tujuan penulis ingin berjumpa, kerana penulis faham, bahawa masih ada tetamu menunggu giliran berjumpa beliau.

Dalam pertemuan singkat itu, penulis dapat gambarkan, bahawa scenario politik semasa Semporna, tidaklah sepanas seperti mana diwar-warkan, di media-media tempatan, atau media alternatif, sebaliknya keadaan politik Semporna, "under control".

Semporna dilanda musibah politik, apabila Ketua Bahagian Umno kawasan itu keluar daripada Umno untuk menubuhkan parti bagi menentang bekas partinya.

Lebih setahun berlalu, usaha memulihkan Umno Semporan berjalan lancar, kerana masing-masing pemimpin kawasan itu, mengatur langkah serentak, walaupun kelihatan tidak berkumpulan, kerana selain menjimatkan masa, juga berusaha menjagkau sebanyak mungkin kawasan, kerana keadaan topografi kawasan itu, yang terdiri daripada banyak pulau.

Penduduk Semporna, selain tinggal di Tanah besar, juga berselerak di beberapa pulau. Oleh kerana kekangan masa, maka setiap pemimpin yang diberikan amanah untuk memulihkan Umno dijalankan secara serentak, sebab itu, pihak luar melihatnya, seolah-olah wujud beberapa kem di kawasan itu. Sebenarnya, itulah startegi Umno bahagian itu, kerana mengambil kira masa yang menjadi kekangan.

Para pemimpin Umno bahagian itu sedar, selepas Datuk Shafie keluar daripada Umno pada tahun 2016, yakni tepatnya pada Julai 2016, para pemimpin parti yang setia kesuntukan masa.

Bukan mudah, menerangkan kepada rakyat, khususnya ahli Umno di peringkat akar umbi, kerana Shafie telah mengetuai bahagian itu selama 20 tahun. Jangka masa 20 tahun bukan singkat, dan terbayang bagai mana cengkapan Shafie terhadap rakyat, termasuk ahli dan penyokong parti.

Para pemimpin Umno Semporna, tersangat sedar, sedang berhadapan dengan situasi yang rumit dan mencabar, kerana fakta politik di Negara kita ini, membuktikan, bahawa pemimpin yang berdekad mewakili sesuatu kawasan, sebenarnya mempunyai pengikut-pengikut tegar dan setia, seperti mana pengikut Datuk Seri Anwar Ibrahim di Parlimen Permatang Pauh.

Para pemimpin Umno Semporna, telah mengambil iktibar apa yang berlaku di Parlimen Permatang Pauh, sebab itu, dengan masa yang kurang daripada 2 tahun, pemimpin Umno bahagian itu, perlu mengatur startegi, untuk mempercepat pemulihan parti.

Kini, menurut ADUn Bugaya yang juga menjalankan tugas sebagai Timbalan Ketua Bahagian Umno, usaha dan tindakan yang berterusan, setidak-tidaknya sukses meneutralisasikan keadaan pada tahap 80-90%.

Pada keadaan sekarang, jika PRU-14 diadakan esok, Umno Semporna sudah bersedia, berdepan dengan mantan Ketua Bahagian, yang kini Presiden parti Warisan Sabah, dan masih MP kawasan itu.

Dalam tempoh masa kurang daripada 2 tahun, didapati, bahawa ahli dan penyokong Umno, masih kukuh, kerana menurut mereka, pemimpin hilang berganti, manakala perjuangan parti, perlu diteruskan.

PRU-14 merupakan "do or die" samada di pihak Shafie dan Umno kawasan itu. Para pemimpin Umno tersangat sedar, bahawa kekalahan Shafie, akan menguburkan kerjaya politik beliau untuk salama-lamanya.

Bagi Umno pula, tiada petimbangan lain, mesti mempertahankan kawasan itu, sebab itu, pucuk pimpinan perlu melihat, pemimpin mana yang mempunyai ketokohan dan mempunyai semangat juang yang tinggi, sanggup terkorban di medan perang, bagi mempertahankan kawasan itu, kerana jika gagal, maka akan memalitkan imej itu, bukan sahaja kepada Pengerusi Perhubungan Umno Negeri, malah kepada Presiden parti.

Menurut Ramlee, "kami diperingkat akar umbi, sudah melaksanakan apa yang perlu dilaksanakan, wala kami, mempertahankan parti pemimpin, iaitu Tan Sri Musa Aman di peringkat Negeri, dan Dato Seri Najib Razak diperingkat pusat" kalimat itulah menjadi penutup pada pertemuan singkat itu.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels