14 January 2018

SUMBANGAN PADA UMMAH

JELAS sekali nawaitu seseorang pemimpin, apabila menjadikan agama sebagai penggalas utama pembangunan ummah.

Penulis terbaca paparan di muka buku (facebook) seorang rakan fb yang menceritakan berkaitan Program Jelajah Komuniti Celik Al-Quran Anjuran Akademi Pengajian Al-Quran Semporna ( APAQS ) dengan kerjasama Yayasan Pembangunan Ekonomi Islam Malaysia ( YaPIEM ) dan Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Negeri Sabah ( JHEAINS ) yang berlangsung di Semporna dan tepatnya bertempat di Akademi Pengajian Al-Quran Semporna ( APAQS ) pada Sabtu 13 januari 2017.

Program tersebut dirasmikan oleh YB. Datuk Ramlee Marahaban, Pembantu Menteri Kewangan Negeri Sabah, Merangkap ADUN N.54 Bugaya dan Pengerusi Lembaga Pemegang Amanah APAQS. 

Program Jelajah Komuniti Celik Al-Quran ini adalah sebuah program khas untuk membantu anak murid dan pelajar di Sekolah Kurang Murid ( SKM ) di kawasan luar bandar atau pedalaman bagi membantu akses pembelajaran celik Al-Quran, program seumpama ini adalah yang pertama di Sabah dimana peranan dan tanggungjawab Akademi Pengajian Al-Quran Semporna ( APAQS ) sebagai sebuah institusi akademik Al-Quran dalam melahirkan celik Al-Quran dikalangan masyarakat luar bandar mahupun pedalaman. 

Program jelajah celik Al-Quran ini bertepatan dengan pelan pembangunan pendidikan Malaysia ( PPPM 2013-2025) dimana ia memerlukan kerjasama dan pengelibatan masyarakat dalam menjayakan pelan pendidikan ini, dan salah satu anjakan pelan pendidikan yang terkandung adalah menyediakan kesamarataan akses kepada pendidikan berkualiti bertaraf antarabangsa kepada semua peringkat. 

Konsep pembelajaran Abata yang di guna pakai oleh APAQS adalah satu kaedah pembelajaran yang cepat dan mudah difahami murid-murid dalam pembelajaran AL-Quran dan ia terbukti keberkesanannya sehingga APAQS berjaya mengkhatamkan seramai 150 orang pelajar dalam masa yang agak singkat. 

Program jelajah ini akan tertumpu dikawasan sekitar pulau antaranya SMK Bum-Bum, Sk Larapan, Sk Bait, Sk Omadal dan Sk Selakan sebagai pusat jelajah pembelajaran celik Al-Quran ini. Objektif utama program ini adalah merapatkan jurang pendidikan terutamanya dalam bidang agama bagi kawasan yang kurang mendapat akses pendidikan celik Al-Quran secara formal. 

Akademi Pengajian Al-Quran Semporna ( APAQS ) terus melipat gandakan usaha dalam memartabatkan syiar islam di bumi bertuah Semporna melalui program seumpama ini demi untuk melahirkan permata islam dikalangan anak-anak Semporna kelak.

Melihat keberkesanan cara pendidikan ini, adalah diharapkan ianya juga diterapkan di kawasan-kawasan lain, agar, celik Al-Qur'an dapat dikongsi bersama, rakyat beragama islam, khususnya anak-anak atau para pelajar di peringkat sekolah rendah hingga menengah. 

Sumbangan terhadap agama, merupakan sumbangan mulia, daripada seseorang yang bergelar pemimpin

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels