31 March 2018

PRU-14 SABAH: PEMBANGKANG MEMBANGKITKAN SENTIMEN DAN EMOSI

Bangunan Jadi Rebutan
Berita palsu yang dikaitkan dengan Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) mengeluarkan 30,000 dokumen kepada warga asing kononnya untuk melayakkan mereka mengundi, dakwaan Tun Dr Mahathir Mohammad, bahawa undi pos disorokkan dengan undi palsu, selain isu persempadanan merupakan isu yang membangkitkan sentimen dan emosi.

Pada PRU-13, berita palsu yang dikaitkan dengan 40ribu pengundi Bangla, isu padam lampu semasa pengiraan undi, isu pembakaran kitab injil, jika Bn menang juga telah menimbulkan sentimen & emosi.

Selain daripada itu tujuan jangka panjang kaum cina untuk menguasai politik tanah air, telah mendapat jolokan "tsunami cina" pada PRU-12 & 13.

Kaum cina telah sedar daripada awal, setiap daripada mereka yang cukup umur untuk mengundi, maka mereka mendaftar sebagai pengundi, berbeza dengan kaum melayu, yang masih terpaku bahawa negara ini mempunyai majoriti penduduk melayu, maka tidak kurang 3 juta di seluruh negara yang layak mengundi, tidak mendaftar sebagai pengundi.

Jika pada PRU-12 &13 telah berlakunya tsunami kaum cina, yang menyebabkan kehilangan kuasa 2/3 bagi Bn dan pada PRU13, undi popular, maka parti-parti yang melawan Bn mengharapkan tsunami melayu pula pada PRU-14.

Harapan untuk tsunami melayu disandarkan kepada faktor Tun Dr Mahathir, sebab itu di Semenanjung parti tajaan beliau diberikan 52 kerusi daripada 165.

Apa yang dimbil kira oleh parti yang bergabung dalam Pakatan Harapan (DAP-PKR-PPBM-Amanah) bahawa pada PRU-12 & 13, faktor penyokong Pas adalah sebahagian daripada mereka.

Pada PRU-14, jika betul-betul berlaku, bahawa Pas akan bersendirian, maka harapan PH berkaitan tsunami melayu hanya tinggal angan-angan.

Di kawasan majioriti kaum melayu, selain Bn dan PH, PAS juga akan bertanding. Undi Pas akan tetap mengundi PAS, demikian juga pengundi Bn. Memang tidak dinafikan ada pengundi Bn (khususnya Umno) akan mengundi PH (menerusi PPBM), demikian pengundi PAS mengundi PH (menerusi Amanah), namun jumlahnya tidak akan menyebabkan Bn atau Pas kehilangan undi yang signifikan.

Bagi kawasan sedemikian, maka parti yang menonjol adalah samaada Bn atau Pas. Namun bagi kerusi tradsisi Umno (74 di Semenanjung) jika berlaku pertembungan tiga penjuru, akan berpihak kepada Bn. Jika demikian, maka impian PH berkaitan tsunami melayu, hanya angan-angan tidak kesampaian.

Pemimpin seperti Tun Dr Mahathir tahu bahawa tsunmai melayu tidak akan berlaku pada PRU-14, sebab itu beliau sanggup membuat cerita-cerita karut, seperti SPR bakal menipu pilihanraya, semata-mata untuk membangfkitkan sentimen dan emosi.

Di Sabah pula, parti yang berkolaborasi dengan PH, parti Warisan Sabah, membangkitkan sentimen agama dan suku bangsa, selain isu dakwaan fitnah, misalnya berkaitan tanah dan pembalakan, selain membangkitkan MA63.

Pendek kata, pada PRU-14, akan diwarnai dengan isu sentimen & emosi, melawan fakta kemajuan & pembangunan.

Jika majoriti rakyat negara ini akan memilih berkaitan sentimen & emosi, maka ianya merupakan malapetaka kepada sistem politik negara, kerana dalam dunia moden ini, akal dan fikiran tidak digunapakai.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels