8 April 2018

PRU-14: CASH IS KING!!!

JIKA benar dakwaan Tun Dr Mahathir, Cash is king, maka Pakatan Harapan (PH) yang bernaung pada PKR, tiada peluang pada PRU-14.

Manifesto BN, mensasarkan kepada poket pengundi, selain kemudahan yang diperlukan rakyat. 

Akujanji Bn, berkaitan dengan penyediaan 3juta peluang pekerjaan selama 5 tahun, membina ribuan kilometer jalan, selain janji-janji yang mengena kepada keperluan rakyat, menunjukkan bagaimana komitednya kerajaan Bn, jika mandat diberikan rakyat.

Keluhan pembangkang yang mengatas namakan rakyat berkaitan kenaikkan sara hidup, dijawab menerusi kenaikkan bayaran BR1M. Selain itu, had pendapatan juga dinaikkan, memberi peluang kepada mereka yang berpendapatan RM5000 menerima RM700 BR1M.

Apa yang paling mengembirakan, bahawa anak-anak penerima BR1M yang memasuki perguruan tinggi menerima RM1500 setiap anak secara one-off.

Bagi lepasan universiti mula, dalam tempoh 6 bulan dijamin mendapatkan pekerjaan. 

Sebenarnya, pendekatan BN mensasarkan kepada poket pengundi, mempunyai impak berganda. Semakin adanya pendapatan yang boleh dibelanjakan, maka semakin rancaknya perekonomian termasuk peruncitan.

BR1M yang diterima akan dibelanjakan di mana penduduk itu bermastatutin. Keadaan ini mempergiat ekonomi peruncitan. Di kampung-kampung yang ada kedai runcit atau gerai-gerai dapat ditingkatkan jualan. Peningkatan jualan membawa kepada peningkatan pendapatan. Di lain pihak pula, kilang-kilang pengeluar juga turut dapat meningkatkan keluaran, kerana adanya permintaan.

Para petani, nelayan, pekebun juga akan turut menikmati peningkatan pendapatan, kerana permintaan yang meningkat. Hukum penawaran dan permintaan akan berlaku, yang selanjutnya menentukan harga. Kerana rakyat ada pendapatan, maka sudah tentu harga bergerak ke atas atas sebab hukum permintaan dan pernawaran menentukan harga. Keadaan inilah yang diperlukan bagi ekonomi yang berkembang untuk sesebuah negara yang menuju negara maju.

Kepimpinan DS Najib Razak menerusi manifesto BN, bagi PRU-14, benar-benar mengunakan hukum ekonomi secara praktikal, bukannya janji atas angin, seperti mana manifesto PH.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels