19 April 2018

PRU-14 SABAH: PELUANG BN

JIKA parti Warisan Sabah dan PH menghormati kolaborasi anatara mereka, maka dengan jelas, PWS menggambarkan parti itu sebagai parti Umno dalam parti Barisan Nasional, kerana bertanding sepenuhnya di kawasan-kawasan yang ditandingi Umno. Menerusi kolaborasi itu, maka pemimpin kaum cina PWS tiada tempat untuk bertanding.

Melihat kepada kombinasi antara PWS dan PH, yang membezakan antara PRU-13 dan PRU-14, kawasan-kawasan yang ditandingi PKR dan Pas semasa dalam Pakatan Rakyat diambil alih oleh PWS.

Melihat kepada keadaan terbaru, ianya membawa ertinya, pengundi yang mengundi PKR & Pas pada PRU-13 akan mengundi PWS. Oleh kerana DAP akan bertanding di kawasan-kawasan yang ditandingi pada PRU-13, maka pengundi akan mengundi parti itu pada PRU-13 kemungkinan juga mengundi parti itu.

Jika trend pengundian akan sama dengan PRU-13, walaupun adanya pertambahan undi, namun diperkirakan seramai 862,000 pengundi akan menunaikan tanggungjawab. Daripada jumlah itu, 499,600 akan mengundi Bn, manakala PWS & PH sejumlah 268,000 dan bakinya parti-parti lain.

499,600 undi akan diterjemahkan kepada 46-54 kerusi Dun dan 22-23 kerusi Parlimen.

Memang PWS & PH begitu gahirah sekali, namun kegahirahan parti-parti itu hanya syiok sendiri.

Pada malam 9 Mei, rakyat Sabah akan menyaksikan sekali lagi, bahawa Bn akan diberi mandat untuk menubuhkan kerajaan sepenggal lagi.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels