28 April 2018

PRU-14 SABAH: POLA PENCALONAN BERPIHAK KEPADA BN

MELIHAT pola pencalonan bagi seluruh Sabah, KECUALI bagi Parlimen Kota Kinabalu, Dun Luyang, Dun Kapayan dan Dun Likas serta Sri Tanjong kawasan-kawasan lain peluang Bn menang cukup cerah. 

Daripada 60 kawasan DUN, jika sebelum ini penulis membuat perkiraan berasaskan senarai calon-calon antara BN dan PWS/PH, bahawa Bn akan menang mudah di 36 kawasan, namun kini selepas penamaan calon, kawasan clear bagi Bn telah meningkat kepada 48. 8 kawasan Dun dalam kedudukan 50/50. 

Peningkatan kawasan "clear" bagi Bn kerana pertembungan berbagai penjuru, di mana kekuatan antara parti pembangkang agak seimbang. Dengan keadaan demikian, membolehkan Bn menerusi prinsip First Pass The Post menang, walaupun jumlah peratusan daripada seluruh pengundi antara 40-48%.

Kawasan-kawasan sebelum ini penulis kategorikan sebagai kawasan-kawasan 50/50 sudah berpihak kepada Bn berasaskan kekuatan calon-calon pembangkang yang bertanding.

Dalam kawasan yang masih terkategori 50/50 antaranya Dun Senallang, Dun Sulabayan, Dun Api-Api, Dun Kiulu, Moyog, Karamunting dan Elopura.

Manakala bagi kawasan Parlimen, kecuali Kota Kinabalu, manakala Parlimen Penampang & Sandakan dalam kedudukan 50/50, manakala kawasan lain clear bagi Bn, termasuk Parlimen Semporna. Semporna menjadi clear kerana sumbangan kemenangan bagi Dun Bugaya yang sudah masuk kategori clear. 

Bagi Dun Senallang dan Sulabayan,mana-mana calon yang menang, majoriti antara 600-800. Oleh kerana berasaskan First Pass The Post, maka Parlimen Semporna bakal dimenangi calon Bn.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels