12 May 2018

KEMELUT SABAH: PILIHANRAYA BARU DIPERLUKAN

DEMI menghentikan para penjahanam demokrasi mendapat kuasa dengan mudah, maka tiada pilihan melainkan kembali kepada rakyat sekali lagi.

Menerusi pilihanraya baru, rakyat akan menentukan parti mana yang mendapat mandat untuk menerajui kerajaan, bukannya ditentukan oleh penjahanam demokrasi. Tindakan wakil rakyat yang melompat, adalah tindakan menyalahgunakan mandat rakyat.

PRU-14 Sabah, rakyat negeri ini dengan jelas memberikan Bn kerusi 29, Warisan 21, DAP 6, PKR 2 dan STAR 2. Oleh kerana DUN Sabah berjumlah 60, maka diperlukan 31 ADUN bagi sesebuah parti menubuhkan kerajaan.

Pada 10 Mei selepas PRU-14, Bn dan STAR bergabung membolehkan untuk menubuhkan kerajaan dengan majoriti mudah. Namun, tindakan 4 ADUN Umno dan 2 ADUN UPKO ( UPKO telah keluar daripada Bn, namun 3 ADUN yang menang menerusi tikit Bn- Datuk Masiung Banah, Datuk Bobby Suan dan Datuk Limus Jury masih bersama Bn). menyebabkan kerajaan telah kehilangan majoriti mudah.

Kerajaan yang ada mempunyai dua pilihan. Pilihan pertama menunggu sehingga sidang DUN pertama dalam tempoh 120 hari, bermula daripada tempoh pembubaran 7 April 2018. Ini bererti, pada 9 Ogos, adalah sidang Dun pertama bagi penggal ke-14, atau sebelum tempoh itu, DUN Sabah dibubarkan untuk membolehkan pilihanraya baru, atau pilihan lain, untuk kepentingan negeri, semua parti yang menyertai PRU-14 bergabung, untuk membentuk kerajaan yang mantap.

Para pemimpin Sabah kena memikirkan rakyat & negeri, bukannya berkiblat dengan pihak lain. Sabah perlu menentukan hala tuju sendiri.

Sabah perlu diperintah oleh parti, bukan para individu yang mencari peluang. Sabah kena hentikan tindakan menikam kawan, tindakan tidak amanah, tindakan menjahanamkan demokrasi.

Parti yang diterajui yang mempunyai sejarah menikam kawan, perlu dinyahkan, kerana jika tidak, Sabah akan sentiasa mendapat jolokan, ramainya pemimpin yang tidak amanah.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels