12 May 2018

KEPADA TS MUSA: JANGAN MENGALAH PADA PENJAHANAM DEMOKRASI

INILAH masanya, ditunjukkan kepada PENJAHANAM demokrasi, bahawa cara mudah mendapatkan kuasa, tidak semudah yang mereka fikirkan.

Jangan sesekali terperangkap dengan ISTILAH, bahawa tindakan mereka itu, demi rakyat dan negeri, tindakan mereka itu adalah untuk kepentingan peribadi.

Tindakan penjahanam demokrasi itu bercanggah dengan keputusan rakyat. Mereka itu menang kerana parti yang mereka tinggalkan. Mereka itu bukan lagi KATAK akan tetapi tergolong TIDAK amanah.

Menerusi PRU-14, rakyat Sabah telah memutuskan, bahawa Bn menang 29, Warisan 21, DAP 6, PKR 2 dan STAR 2. Menerusi keputusan itu, maka DUN tergantung. Kerajaan boleh dibentuk, jika antara kumpulan bergabung parti. Ternyata, berasaskan keadaan itu, Bn bergabung dengan STAR, yang membolehkan membentuk kerajaan dengan majoriti mudah. Gabungan itu, bukan katak, kerana berlaku penggabungan parti untuk bekerjasama memerintah.

Namun, selepas pembentukan kerajaan, Ketua Menteri mengangkat sumpah, kabinet telah dibentuk, tindakan penjahanam demokrasi, kerana memenuhi kepentingan peribadi mengharu birukan keadaan. Mereka itu, mahu mengulangi peristiwa tahun 1994, selepas 2 minggu Datuk Seri Pairin Kitingan (kini Tan Sri) mengangkat sumpah sebagai Ketua Menteri, dua adun daripada parti beliau melompat, menyebabkan beliau meletakkan jawatan. Undang-undang Tubuh Kerajaan Sabah, TYT tiada kuasa melucutkan jawatan Ketua Menteri, TYT hanya boleh menasihat untuk letak jawatan.

Kepada TS Musa, jangan sesekali mencontohi tindakan Tan Sri Pairin, untuk menjadi pengajaran dan panduan di masa depan, bahawa tindakan penjahanam demokrasi yang kerap berlaku di Sabah perlu dinoktahkan untuk selama-lamanya.

Musa mempunyai dua pilihan, menunggu tempoh 120 hari, iaitu sidang DUN pertama selepas PRU-14, atau membubarkan DUN untuk memberi laluan kepada pilihanraya negeri yang baru. Menerusi pilihanraya yang baru, untuk memberi peluang sekali lagi kepada rakyat, untuk menentukan parti mana yang memerintah negeri, bukannya ditentukan oleh mereka yang tergolong tidak amanah!!!

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels