20 May 2018

KEPUTUSAN PRU-14 SABAH BERASASKAN ETNIK PERINGKAT DUN

Keputusan PRU-14 Sabah berasaskan etnik- Bumiputera islam : UMNO-16, PWS-15., KDM PBS-6, UPKO-5, PWS-3, berasaskan kaum cina, DAP-6, PWS-3 dan PKR-2.

Jika berasaskan LOGO yang digunakan semasa PRU, Bumiputera Islam- BN-16, PWS-15; KDM- BN,13, PWS-3, STAR-2,  kaum cina- PWS-3, DAP-6 dan PKR-2. 

PRU-14, menyaksikan bahawa LOGO BN ditolak 100% oleh kaum cina. Keputusan PRU itu menunjukkan, bahawa hanya parti yang berafiliasi dengan Pakatan Harapan mendapat sokongan kaum cina. 

Jika kerajaan negeri yang ditubuhkan PWS bersama DAP, PKR dan UPKO serta ADUN katak bertahan, maka akan menyaksikan bahawa ADUN-ADUN bumiputera menjadi pembangkang. 

Penulis pernah menulis dalam Buku- Senario PRU-14 bahawa kaum cina akan tetap menjadi kingmaker dalam politik Sabah, meskipun, jumlah kawasan DUN Bumiputera islam lebih separuh, manakala kaum KDM tetap 20, dan DUN kaum cina masih 8. 

Dalam buku itu, penulis dengan jelas menulis, jika ada pemimpin bumiputera islam yang mempunyai kekuatan sokongan akar umbi menubuhkan parti baru, dan kemudiannya mampu menggugat penguasaan Umno, maka kaum cina akan menjadi kingmaker.

Sayang sungguh buku ini, tidak mendapat sambutan!!!!! namun setidak-tidaknya, penulis  pernah memberi pendapat, dan kebetulan benar-benar berlaku.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels