7 May 2018

KERANA JAWATAN SHAFIE SANGGUP BERTINDAK APA SAHAJA

TERDEDAH sudah, siapa sebenarnya Datuk Shafie Apdal. Presiden parti Warisan Sabah itu sanggup bertindak apa sahaja demi jawatan.

Pendedahan salah seorang mantan Pegawai Yayasan Sabah, bahawa Shafie sanggup bertindak menjual Yayasan Sabah pada tahun 1994, semata-mata kerana gagal dilantik ke jawatan ICSB ( Innoprise Corporation Sdn Bhd) anak syarikat Yayasan Sabah, di mana sebelumnya jawatan itu disandang oleh Dr Jeffery dalam kerajaan PBS.

Kerajaan PBS digantikan oleh kerajaan Bn yang diterajui Umno pada awal tahun 1994.

Kerana gagal dilantik sebagai CEO, Shafie pada masa itu merupakan pengerusi NBT (North Borneo Timber) sebuah syarikat senaraian awam, membuat cadangan membeli Yayasan Sabah dengan harga RM350 juta.

Tindakan Shafie itu hampir berjaya, kerana kabinet, lembaga pengarah Yayasan Sabah, termasuk jawatan kuasa penilai telah bersetuju berkaitan cadangan itu. Tindakan itu hanya digagalkan oleh tindakan Datuk Musa Aman (kini Tan Sri) yang mana masa itu sebagai Timbalan Pengerusi Pemegang Amanah (BOT) Yayasan Sabah.

Kerakusan Shafie terhadap jawatan, terbukti lagi, apabila berkolaborasi dengan Tun Dr Mahathir, untuk menjatuhkan DS Najib Razak daripada jawatan Perdana Menteri. Menerusi kolaborasi itu, apabila TS Muhiyiddin Yassin menggantikan Najib, beliau akan dilantik ke jawatan Timbalan Perdana Menteri.

Di Sabah pula, Shafie mensabotaj pembangunan & kemajuan luar bandar Sabah, dengan membelanjakan peruntukan Persekutuan yang disalurkan menerusi KKLW kepada projek-projek yang bukan keperluan rakyat, matlamat beliau, supaya rakyat marah kepada Tan Sri Musa.

Apabila rakyat marah, maka akan ada alasan beliau untuk dilantik ke jawatan Ketua Menteri.

Sebenarnya, Shafie daripada awal-awal lagi, hanya mementingkan diri sendiri, bukan untuk memajukan rakyat dan negeri.

Kini, dalam usaha beliau menang dalam pilihan raya, cerita-cerita bohong beliau, telah menjadi "backfired" kerana sebenarnya, beliau lah yang bertindak menjahamkan Sabah, bukannya Musa.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels