29 May 2018

KILANG MEMPROSES IKAN DI SABAH

Pada era kerajaan parti Berjaya pimpinan Datuk Harris Salleh dtubuhkan Ko-Nelayan, kemudiannya SAFMA anak syarikat agensi itu.

Dengan perkiraan laut yang mengelilingi Sabah, maka kerajaan Sabah masa itu mendirikan kilang-kilang untuk tujuan penampungan ikan, seperti kilang sejuk beku, kilang ais, kilang memproses ikan, dan kemudiannya dilengkapi dengan kapal-kapal menangkap ikan, kapal-kapal pengangkut, tempat membaiki dan baik pulih kapal juga dibina yang keseluruhan berkos hampir USD100juta (kadar pertukaran masa itu 1USD=RM2.15). Dana itu diperolehi menerusi pinjaman daripada Asian Development Bank (ADB) atas jaminan Kerajaan Persekutuan.

Kilang-kilang besar dibina di Kota Kinabalu, Tawau, Kudat, Semporna, dan Lahad Datu.

Tanpa kajian yang mendalam, di mana kerajaan pada masa itu hanya melihat kepada keluasan laut, akhirnya semua kilang-kilang itu, di makan waktu, kapal-kapal menjadi kayu buruk, kapal daripada besi menjadi besi buruk. Mengapa? laut yang di pandang dikira mempunyai ikan yang melambak, rupanya khazanah laut itu, tidak mencukupi memenuhi keperluan memproses ikan. 

Mendengar kenyataan Shafie itu, mungkin Tan Sri Harris Salleh tersenyum simpul, malah Datuk Nasir Tun Sakaran juga akan turut senyum, kerana dua pemimpin ini mempunyai pengalaman berkaitan dengan khazanah laut Sabah.

Pengalaman SAFMA bertahun-tahun, ikan-ikan tuna yang dikumpul selama 6 bulan daripada seluruh tangkapan hanya 6 kontiner 20"X20", dan stok ikan itu terpaksa dihantar Thailand. Proses penghantaran ke Thailand terpaksa diberhentikan pada tahun 1990, kerana hasil tangkapan di perairan Sabah hanya cukup memenuhi keperluan rakyat Sabah.

Tidak tahu lah jika pada masa sekarang, jumlah ikan tuna yang ditangkap di Sabah sudah bertambah sehinggakan boleh menampung keperluan kilang-kilang ikan. Jika melihat kepada harga ikan, nampaknya jumlah pendaratan ikan tidaklah tinggi, kerana harga ikan di pasar sangat tergantung kepada bekalan. Tahun 80-an harga ikan basung adalah antara 15sen hingga 20 sen sekilogram, manakala tuna antara RM1-RM1.20, kini harga basung paling murahpun RM3, manakala tuna RM10 sekilogram.

Tiada kilang ikan yang mampu membeli harga ikan tuna pada harga RM10/kg, kecualilah, tuna yang dikilangkan itu, dapat dijual dengan harga yang cukup tinggi.

Secara ekonomi komparif, tiada ikan segar yang bakal dihantar ke kilang memproses, jika ikan segar itu dapat dijual kepada pengguna dengan harga tinggi.

Kenyataan Datuk Shafie Apdal, berkaitan mendirikan kilang-kilang memproses ikan, dan menjadikan Tawau sebagai HUB, sebenarnya satu kenyataan tanpa kajian, dan tidak disokong oleh fakta. Jika Tawau dijadikan sebagai HUB memproses rumpai laut, ianya dapat dilaksanakan, kerana Semporna boleh menjadi penyumbang rumpai laut itu.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels