31 May 2018

KUTIP DERMA-PENDAPATAN ALTERNATIF NEGARA

SELEPAS GST dimansuhkan, maka negara kehilangan pendapatan kira-kira RM40bilion setahun. Sebahagian kehilangan itu akan diganti melalui SST yang biasanya berjumlah RM18bilion setahun. Kekurangan RM22bilion bakal ditutup daripada pendapatan minyak, dan jika tidak cukup, maka menerusi kutipan derma daripada rakyat.

Kerajaan Pakatan Harapan, bermula hari ini 1 Jun, 2018 menggantikan kadar GST 6% kepada 0%, sementara SST akan dilaksanakan pada 1 September, 2018. 

Kutipan daripada minyak, pada masa ini, memang membantu, kerana harga telah meningkat ke paras AS80 setong, berbanding sebelum ini di bawah AS50 setong. Ketergantungan pendapatan daripada minyak tidak dapat diramal, boleh jangka panjang boleh juga jangka pendek, kerana harga ditentukan oleh pasaran dunia. 

Mengapa GST menjadi musuh rakyat Malaysia? Pertamanya cukai itu tercatit pada resit bayaran, berbanding SST-tersembunyi. Cukai SST tidak disedari oleh pengguna, bahawa mereka juga membayar cukai itu. Sebelum GST diperkenalkan dengan kadar 6%, SST adalah 10%, campur 5%, menjadikannya 15%. 

Disebabkan semasa pelaksanaan GST, kurangnya penerangan dan penjelasan kepada pengguna, maka ada pihak yang mengambil peluang mengkambing hitamkan cukai itu, dan peluang ini digunakan oleh peniaga untuk menaikkan harga barang, dengan alasan mudah, kerana cukai itu. Peningkatan harga barang, menyebabkan pengguna dengan pendapatan yang tidak bertambah merasakan beban, sehinggakan diistilahkan sebagai kenaikkan sara hidup. 

Selain itu, tomahan terhadap cukai itu yang dikaitkan dengan 1MDB, Felda Global Ventures (FGV), kononnya cukai itu digunakan untuk membayar hutang syarikat-syarikat itu, menyebabkkan kemarahan rakyat. Isu yang dimainkan berkaitan gaya hidup para pemimpin Bn, khususnya Dato Seri Najib Razak dan isteri, menambah lagi kemarahan rakyat. 

Telah tertanam dalam pemikiran pengundi, isu-isu berkaitan seperti GST dilihat sebagai cara untuk mendapatkan semula pendapatan yang hilang kerana salah tadbir urus dan rasuah, sehinggakan GST telah tercemar dan dipolitikkan, yang mana keadaan itu telah menolak system percukaian yang membantu negara berbanding cukai lain. Hakikatnya GST adalah satu langkah fiscal terbaik yang pernah berlaku di negara ini. 

Kerajaan PH yang diterajui Tun Dr Mahathir dengan para penasihat beliau menyadari keadaan ini, bahawa menamatkan GST memang mudah, tetapi kerajaan berdepan dengan keadaan sukar- kerajaan baharu perlu mengurus kewangan negara tanpa GST, mungkin sebab itu alternative tercepat adalah menerusi kutipan derma. 

Kini, kerajaan Bn yang melaksanakan GST sudah tumbang. GST juga sudah jadi sifar peratus (janji dimansuhkan). Makna kata, harga barang perlu turun, supaya sara hidup rakyat kembali seperti sebelumnya. 

Jangan peduli lagi, pembangunan seperti sekolah, hospital, jalan raya (di Sabah & Sarawak Lebuh raya Pan Borneo) perkhidmatan awam lain seperti Kedai Rakyat 1 Malayisa (KR1M), caj pengguna untuk system rel transit aliran massa (MRT) dan transit aliran ringan (LRT) sebelum ini berkadar rendah kerana hasil sokongan GST. 

Kos pembangunan dan kemajuan tidak boleh berhenti. Jika pembangunan dan kemajuan perlu diteruskan, maka selain mengutip derma, kerajaan juga perlu memperkenalkan cukai baharu sama ada ke atas pendapatan atau keuntungan modal, atau caj pengguna yang lebih tinggi.

Kita tunggu kesudahannya, ke mana arah tuju kerajaan, dan apa pula reaksi rakyat. Akaun tabung menerusi Maybank sudahpun dilancarkan, harap-harap, sekurangnya-kurangnya 15juta pengundi menyumbang paling rendah RM100 seorang. Menerusi sumbangan itu, kerana akan mendapat pendapatan RM1.5bilion, kalau RM500, maka pendapatan negara adalah RM7.5bilion!!!

1 comment:

Unknown said...

🤣🤣🤣

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels