6 May 2018

PRU-14 SABAH: TIADA LAGI TSUNAMI KDM

TIGA hari lagi penentuan PRU-14. Harapan Parti Warisan Sabah/PH bahawa akan berlaku tsunami KDM, ternyata tidak akan berlaku.

Parti itu menjangkakan bahwa trend PRU-13 akan berterusan, rupanya sangkaan mereka itu seperti disangka panas hingga ke petang, rupanya hujan di tengah hari.

Di setiap kawasan, khususnya kawasan pada PRU-13 lalu, di mana calon-calon Bn menang walaupun mendapat jumlah undi di bawah 50%, namun pada PRU kali ini, sokongan pengundi di kawasan itu telah meningkat di atas 50%.

Pada PRU kali ini, walaupun berlaku peningkatan sokongan terhadap BN di beberapa kawasan yang dikuasai DAP pada PRU-13 lalu, namun peningkatan itu tidak cukup untuk satu kemenangan. Bagi kawasan yang dimenangi PKR pula, trend sokongan rakyat, akan kita saksikan, bahawa pada PRU kali ini, tiada calon yang berlambangkan mata lebam akan menduduki DUN Sabah.

Walaupun, sokongan kaum bumiputera islam begitu padu terhadap Bn, mungkin atas sentimen, ada satu atau dua kawasan masih dalam kedudukan 50/50 antraa Bn dan PWS.

Apa yang jelas menerusi PRU-14 ini, harapan PWS menakluki kawasan KDM telah sirna.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels