19 June 2018

ANGKAT SUMPAH 19 ADUN-JANGAN KELIRUKAN RAKYAT

TIDAK pernah berlaku di negara ini, bahawa wakil rakyat samada ADUN atau Parlimen kena mengangkat sumpah di hadapan Sultan/TYT atau SPBA. Apa yang biasa berlaku, ADUN atau ahli parlimen mengangkat sumpah di depan Speaker.

Datuk Shafie Apdal mempersoalkan angkat sumpah 19 ADUN yang berpihak kepada Tan Sri Musa Aman pada 12 Jun dihapan Speaker DUN Sabah- Datuk Syed Abas Syed Ali. Upacara angkat sumpah itu turut dihadiri Setiausaha DUn Sabah- Datuk Bernard Dalinting dan Timbalan Speaker DUN yang baru- Datuk Ahmad Abdul Rahman.

Sebenarnya- majlis angkat sumpah ADUN/ ahli parlimen terletak pada budibicara Speaker, yang diatur oleh setiausaha DUN/Dewan Rakyat/Dewan Negara.

Tidak tertulis di dalam Perlembagaan Negeri, bahawa angkat sumpah oleh seseorang ADUN perlu perkenaan TYT, kecuali angkat sumpah jawatan ahli kabinet negeri.

Kenyataan Shafie berkaitan angkat sumpah 19 ADUN- 9 Umno, 6 PBS, 2 STAR, 1 UPKO dan 1 PBRS dikatakan melanggar peraturan, namun beliau tidak menyatakan secara spesifik peraturan yang mana.

Dalam perkembangan yang sama, seorang pengamal undang-undang tempatan Henry Gudid dalam satu kenyataan mengatakan bahawa Perlembagaan Sabah hanya memerlukan majlis angkat sumpah dilakukan di hadapan Speaker dan tiada keperluan untuknya dilaksanakan di hadapan Yang DiPertua Negeri atau Ketua Menteri.

Shafie sebenarnya cuba mengelirukan rakyat berkaitan angkat sumpah 19 ADUN yang menyokong Musa, dengan menghubung kaitnya dengan "peraturan", tetapi beliau tidak menyebut secara spesifik peraturan yang mana. 

Umum mengetahui, bahawa perlantikan Shafie pada 12 Mei sedang dipertikai di mahkamah dan akan diketahui pada 9 Julai, 2018 di Mahkamah Tinggi Kota Kinabalu.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels