5 June 2018

DISEBALIK WANG SIMPANAN SABAH

AGAK pelik, mengapa parti politik yang berdegar-degar sangat mempersoalkan berkaitan kedudukan kewangan negeri? sedangkan kerajaan negeri, mempunyai Setiausaha Tetap Kementerian, Akauntan Negeri, malah Menteri Kewangan, selain pembantu menteri kementerian itu. Jika benar, bahawa memang Sabah TIADA simpanan wang, dan kerajaan negeri hanya menanggung hutang, maka pihak yang berkaitan dengan kerajaan yang perlu mengumumkan kedudukan itu, bukan seseorang yang tiada locus standi dalam kerajaan, kecualilah, individu berkenaan telah dilantik secara sah sebagai jurucakap kerajaan.

Sejak Datuk Shafie Apdal menjawat Ketua Menteri Sabah, maskipun kedudukan beliau sedang dipertikaikan berasaskan Perlembagaan Negeri, beliau mengeluarkan kenyataan, tanpa disokong data atau fakta, bahawa kerajaan negeri TIADA simpanan kewangan sepertimana terkandung dalam Laporan Ketua Audit Negara, 2016, bahawa simpanan Kewangan Sabah setakat 31 Disember, 2016 berjumlah RM3bilion, dan kemudiannya pada persidangan DUN Sabah sebelum pembubaran Dun Sabah pada 7 April, 2018, bahawa simpanan kewangan Sabah berjumlah RM3.74bilion.

Demikian juga semasa Pembentengan Bajet Sabah 2018, turut juga dinyatakan bahawa kewangan negeri terus berkeadaan surplus selama 16 tahun berturut-turut. Atas asas surplus itu, maka kewangan negeri dapat mengumpul simpanan kewangan negeri.

Selain menggamit persepsi, bahawa kerajaan negeri tiada simpanan kewangan, pemimpin parti Warisan Sabah- Martin Tommy, membuat dakwaan, salah satu anak syarikat Yayasan Sabah- Benta Wawasan Sdn Bhd, mengalami kerugian yang cukup besar, namun beliau tidak menyebut berapa kerugian itu. Namun, apa yang malang, anak syarikat itu, dapat membayar dividen kepada Kerajaan Negeri, sebagai misalnya, pada tahun 2016 membayar RM43juta. Dalam fahaman perakaunan, hanya syarikat yang untung sahaja, dapat membayar dividen.

Apa kah berlaku manipulasi? untuk mengwujudkan persepsi, supaya, kerajaan bertindak termasuk menjual tanah, menebang kawasan hutan Sabah, di mana pada tahun 2002, berjumlah 838ribu hektar dan kini menjadi 1.87juta hektar, sebagai usaha mendapatkan pendapatan negeri? Perlu diketahui, bahawa pemimpin yang ada terkait dengan penjualan tanah kerajaan kepada RISDA di mana RM15.5juta, wang pendahuluan agensi itu dilenyapkan oleh peguam yang terkait dengan pemimpin tertentu dalam parti itu.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels