1 June 2018

JANGAN SALAHKAN KERAJAAN PH TIDAK TUNAI JANJI

JANGAN salahkan Kerajaan Pakatan Harapan, tidak tunai janji, tidak menghormati janji, tangguh janji manifesto. Mereka sudah menjumpai alasan untuk tidak melaksanakan janji, kerana negara mempunyai hutang yang diberikan tafsiran/definisi baru, sehinggakan hutang rasmi negara yang menggunakan tafsiran antarabangsa berjumlah RM686bilion menjadi RM1,087bilion. Ketika hutang RM686bilion, ianya merupakan 50.8% KDNK (KDNK negara pada 31 Disember,2017 berjumlah RM1,354bilion), kini kerana tafsiran baru, kadar hutang negara menjadi 80.3%.

Kerana tafsiran hutang negara yang baru, kemudiannya negara kehilangan pendapatan RM21bilion, kerana GST menjadi sifar peratus bermula hari ini (1 Jun,2018), maka kerajaan PH tiada pilihan, melainkan menangguhkan janji-janji mereka, menunggu, hutang negara berkurangan. Tidak tahu limit atau had mana jumlah hutang itu menurut tafsiran kerajaan. Kalau lah menunggu, sehingga 50%, nampaknya memerlukan sekurang-kurangnya 10 tahun atau dua penggal pemerintahan.

Para penyokong PH di 121 kawasan Parlimen diyakni dapat menunggu tempoh masa itu, kerana penyokong DAP boleh menunggu lebih 50 tahun untuk memerintah, penyokong PKR dapat menunggu 20 tahun untuk merealisasikan impian mereka menawan Putrajaya dan seterusnya menjadikan Dato Seri Anwar Perdana Menteri.

Bagi penyokong bekas kerajaan, iaitu Parti barisan Nasional, yang tersibar di 78 kawasan Parlimen, tidak kesahpun berkaitan janji-janji PH, kerana memang tahu, bahawa janji-janji tidak bakal dilaksanakan, kerana akan mempengaruhi kedudukan kewangan negara. 

Namun, apabila kerajaan PH menangguhkan atau tidak melaksanakan janji-janji, maka yang terkesan adalah penyokong mereka, sehingga kini, terpaksa menelan kahak sendiri, dan terpaksa menyokong tindakan kerajaan pilihan mereka. Mereka tidak lagi boleh berbuat apa, terpaksa menyokong, kerana terlajur perahu boleh diundur, terlajak undi, terima lah padahnya.

Syabas kepada penyokong PH kerana memberi derma/sumbangan kepada Tabung Harapan (bukan tabung kerajaan, kerana ianya bukan diwujudkan menerusi Akta Parlimen). Semoga tabung itu dapat mengumpul sekurang-kurangnya RM500bilion dalam tempoh 5 tahun. Jika tabung itu dapat mengumpul sejumlah itu, Petronas dan GLC lain seperti Khazanah Nasional tidak menjadi sapi perahan, apa tah lagi digunakan untuk bill-out syarikat-syarikat kroni. Kecenderungan untuk bill-out sudah ON THE WAY, kerana pengelaman Malaysia semasa Pasaran Saham terjejas teruk pada tahun 1997-2000, banyak syarikat kroni jatuh muflis, sehingga diwujudkan Danaharta untuk mengurus hutang tidak berbayar (NPL).

Kini, kerajaan terperangkap dengan permainan sendiri, apabila pasaran saham negara merundum sejak PH mengambil alih Putrajaya. Kepada syarikat kroni, jangan bimbang, harga minyak sedang menanjak naik, dan seterusnya Petronas akan mengaut keuntungan. Guna sahaja duit syarikat itu untuk mengurangi hutang, dan bail-out.

Kepada peminjam PTPTN, yang perlu juga membayar, hutang perlu dibayar. Ambillah iktibar, gunakan ilmu yang dipelajari sebelum terjebak dengan janji-janji bulan bintang. Demikian juga pengguna kenderaan yang berkapasiti 1300cc ke bawah dan penunggang motorsikal yang mengharapkan subsidi tersasar, beli lah pada harga tetap RON95, RM2.20/liter. Harga itu, hanya mahal 70 sen berbanding janji PH RM1.50 seliter.

1 comment:

Fun said...

Maknanya kerajaan BN lebih realistik dan di landasan yg betul.

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels