17 June 2018

KJ GLAMOUR UNTUK DIRI SENDIRI

URA-URA pada hari ini, Khairy Jamaludin Abu Bakar akan mengumumkan bertanding jawatan Presiden Umno, hanya memperancak pemilihan bagi jawatan itu, namun tidak membawa erti kepada parti.

Jika benar Ketua Pemuda parti turun bertanding, maka akan berlaku pertandingan tiga penjuru, antara beliau- Ku Li yang mengumumkan bertanding semalam, dan Datuk Seri Zahid Hamidi yang lebih awal menawarkan diri merebut Presiden parti yang dilepaskan oleh Datuk Seri Najib Razak selepas PRU-14.

Selepas sahaja Najib melepaskan jawatan Presiden, Khairy membuat kenyataan, bahawa beliau mengaku bersalah kerana tidak memberi tahu Presiden berkaitan kelemahan parti sehinggakan tumpas pada PRU-14. Menerusi kenyataan itu, menunjukkan bahawa mantan Presiden dan Perdana Menteri itu, tidak bersedia mendengar pandangan pemimpin lain, seolah-olah mengesahkan kritikan Tun Dr Mahathir sebelum PM-7 itu keluar daripada Umno bagi menubuhkan parti seripihan- PPBM.

Menurut MP Rembau itu, antara kesilapan utama Najib, apabila memecat TS Muhiyiddin Yassin dan menggantung Datuk Shafie Apdal daripada parti. Shafie keluar daripada parti pada Julai 2016 dan menubuhkan parti Warisan Sabah.

Hakikat yang perlu diterima menerusi PRU-14, apabila generasi muda hampir secara total menolak parti Barisan Nasional, yang menyebabkan Umno kehilangan 34 kerusi Parlimen, dan Bn secara keseluruhan hilang 54 kerusi apabila hanya menang 79 daripada 133 yang dimenangi pada PRU-13.

Segmen pengundi yang gagal diraih oleh KJ sebagai Ketua Pemuda Umno dan Ketua Pemuda Barisan Nasional, apa kah dapat dirai? jika beliau menerajui Umno!!!!.

Melihat senario politik semasa, Umno memerlukan pemimpin seperti KU LI untuk memulihkan kepercayaan rakyat kepada parti. Pemimpin lain, termasuk KJ, cukup lah sebagai pendokong/pelaksana bukannya sebagai ketua/pengulu.

Umno tidak memerlukan seseorang yang hanya glamour untuk diri sendiri, kerana keadaan itu menunjukkan syiok sendiri.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels